Topli napici: Prilika da pekare još više napreduju

Nije neka novost da topli napici i pekarski proizvodi odlično idu zajedno. Na kraju krajeva, šoljica kafe ili čaja i parče torte su mnogim generacijama omiljena kombinacija.

Ipak, nema sumnje da je ova veza zacementirana jednim od fenomena koji su nastali u poslednjih dvadesetak godina-kafeterijama. Ne preterujemo ako kažemo da je došlo do kulturnog pomaka u načinu na koji su potrošači u Velikoj Britaniji prihvatili nove vrste kafe tokom poslednjih nekoliko decenija.
„Svi smo istražili raznoliku paletu dostupnih kafa, zahvaljujući širokoj i visokokvalitetnoj ponudi u kafićima“, izjavio je Mark Stivens, jedan od direktora u kompaniji Scobie McIntosh. Dodaje i da je nacija to prihvatlia, te da je konzumacija kafe u Britaniji porasla na više od 95 miliona šoljica dnevno.

Pre-pandemijski ritual
Pre pandemije veliki kafeterijski lanci i nezavisni trgovci dugo su profitirali jer su mušterije razvile ritual zvani „odlazak na posao” koji podrazumeva latte ili americano kafu koju prati i obavezan kroasan sa čokoladom – a tu je i kofeinska doza tokom pauze za ručak, uz sendvič, pecivo ili pite.
„Nuđenje toplih napitaka uz pekarske proizvode ne samo da poboljšava iskustvo kupovine, već povećava i zaradu“, rekla je Karen Dir, direktorka Asocijacije zanatskih pekara (CBA). Hoxton Bakehouse je pekara koja radi po tom modelu i ima pet prodavnica širom jugoistočne Engleske.
„Topli napici stvaraju veliku šansu da se poveća jutarnja prodaja, kao i prodaja popodnevnih peciva“, kaže osnivač Daren Blend. Kompletan meni ove pekare bazira se na tome da u jednoj ruci možete da držite pecivo, a u drugoj kafu i da se to dvoje savršeno slažu.

Uticaj kovid-19 pandemije
Koliko je pandemija koronavirusa uticala na pekare i kakve je mogućnosti pružila ovakvom modelu poslovanja? „Nema promene!“, kaže Blend, objašnjavajući da je Hoxton Bakehouse ostala otvorena sve vreme pandemije. Flečer Bouli, šef prodaje u kompaniji Caravan Coffee Roasters, smatra da je nesvakidašnja situacija doprinela razvoju tržišta.
„Pekarama je dozvoljeno da ostanu otvorene uz različite restrikcije i oni su izgradili značajan nov model poslovanja, a mušterije su se oslonile na to da će ih oni snabdeti dnevnom dozom i da je dobra kafa dostupna sedam dana u nedelji, bilo da će je poneti skuvanu ili je kupiti u kesicama kako bi je kuvali kod kuće”, kaže Bouli.

Kako Britanija bude napredovala ka ukidanju ograničenja povećaće se i trgovina. Ipak, stručnjaci smatraju da se neće vratiti u „staru normalu” i da će neke navike uspostavljene tokom pandemije (poput rada od kuće) potrajati. Ipak, konsultanti Endru i Kler
Bouen smatraju da nije sigurno da će to poremetiti tržište.
„Ljudima je potrebna socijalna interakcija”, kaže Kler Bouen i dodaje: „Rad iz kafeterije i pekare, izlaženje, ostvarivanje socijalne interakcije, biće veoma važni ljudima jer će shvatiti da im je to nedostajalo tokom pandemije.” Stivens iz kompanije Scobie McIntosh se slaže sa tim da je na tržištu zadržana potražnja.

„Ljudi širom zemlje kažu da je to jedna od glavnih stvari koje su im nedostajale tokom pandemije i tri zaključavanja – sloboda da se sretnu negde sa porodicom i prijateljima uz dobru kafu i ukusno pecivo. Za pekare je to sjajna vest i ogromna prilika.” Endru Bouen smatra da će geografija imati veliki uticaj na potencijal.
„Ako ste, na primer, u gradu, gde pešački saobraćaj može da iznosi 35 odsto u odnosu na period pre pandemije, vaše poslovanje će biti mučno. Ali ako se nalazite u predgrađu ili u gradu gde više ljudi živi nego radi videćete ogromnu priliku za razvoj.”

Vreme je da zakuvate!
Jedan od mnogih efekata pandemije na pekare jeste u tome što su se preduzeća zahuktala u oblastima koje su ranije osmatrali ili ih planirali za dalju budućnost – poput onlajn prodaje ili kućne dostave – zato je pravo vreme za ekspanziju toplih napitaka.
„Najzainteresovaniji su oni koji ranije nisu uviđali potencijal kafe jer im je fokus uvek bio na pekarskim proizvodima”, rekao je Danijel Klark, direktor kompanije La Cimbali koja prodaje aparate za kafu. On smatra da je zaključavanje usled pandemije stvorilo nove šanse i da su mnogi počeli da razmatraju na koje načine još mogu da zarade, a kafa je bila prva ideja mnogima. Endru Bouen smatra da je pravo vreme da svi zakuvaju kafu, čak se i čudi što nezavisne pekare nisu ranije razmatrale da u ponudu uvrste tople napitke. Bouli iz kompanije Caravan Coffee Roasters’ kaže da pekare nikad nisu doživele bolji trenutak za uvođenje nove ponude u vidu kafe i drugih toplih napitaka.

Prilika za ulaganje
Iako mnogi smatraju da pandemija nije pravi trenutak za ulaganja, Endru Bouen insistira na tome da je sad momenat za trošenje novca. Blend, iz pekare Hoxton Bakehouse, napominje da je potrebno između 10 i 14 hiljada funti za kvalitetnu espreso mašinu, ali da je potrebno razmišljati i o baristima i obuci. Važno je reći i da se aparati za kafu koji imaju parni kotao ili filter moraju servisirati svake godine, zbog zakona iz 2000. godine. U protivnom, gubite garanciju na aparate.

Kvalitet se računa
Najvažnija stavka je svakako sam napitak. Treba da nabavite i kvalitetnu kafu da bi vaše mušterije bile zadovoljne. Blend je izjavio da se trudi da u svojim pekarama nudi kafu koja se kvalitetom slaže sa njihovim hlebovima i pecivom. „Pekara treba da služi kafu na bazi espresa, bilo crnu ili sa mlekom, uključujući i ponudu biljnih zamena za mleko, uz mogućnost pripravljanja i filter kafe”, smatra Bouli. Naravno, nije sve u kafi, bitni su i drugi topli napici. Istraživanje iz marta 2020. godine pokazalo je da čak 43 odsto Britanaca pije čaj van kuće, a prethodne godine taj procenat iznosio je 39. Važno je da pekare balansiraju svoju ponudu. Primera radi, Hoxton Bakehouse nudi jednostavan izbor kafa, dobru toplu čokoladu i uzan asortiman čajeva. Bouli, pak, smatra da u ponudi treba da se nađu i specijalni čajevi, kao i pića u prahu poput mača zelenog čaja.

Punom parom napred
Restrikcije se polako ukidaju i čini se da je ponuda toplih napitaka idealan način da se u živote mušterija unese preko potrebna toplina. „Ljudi su željni viđanja licem u lice, negde na toplom i udobnom mestu, u prijateljskom okruženju, uz najkvalitetnija peciva i pica”, sumirao je Stivens i dodao da pekare sada imaju jedinstvenu šansu da osvoje srca i duše mnogih ljubitelja toplih napitaka.

Piše: Anđelija Lazić, magazin Pekar&Poslastičar broj 34, avgust/septembar 2021.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije vesti

Kako do žiga Čuvarkuća

Strateška podrška Privredne komore Srbije srpskim proizvođačima Pre godinu dana Privredna komora Srbije pokrenula je projekat „Stvarano u...

Pročitaj