Za uspešnost jedne pekare nije dovoljan samo kvalitet, on je važan, ali je veoma važno i to kako se proizvodi predstavljaju i plasiraju kupcima. Unapređenje prodaje ili merčendajzing je u modernom potrošačkom društvu postalo jako važna karika na putu proizvoda do krajnjeg potrošača. Ukoliko neko želi da maksimizuje prodaju, onda ozbiljno mora da se pozabavi time kako će svoju ponudu predstaviti i izložiti pred kupce. Kanadski magazin „Bakers journal“ predstavio je 15 brzih i uspešnih predloga i sugestija za nove strategije u prodaji koju svaki vlasnik pekare lako može da primeni. Za početak, savetuju, trebalo bi, dobro osmotriti prostor u pekari i proceniti da li postoje mesta koja nisu iskorišćena ili koja ne podstiču kupce. Pogledajte kako se ponašaju. Kupci obično u pekaru ulaze sa desne strane, a onda se, polako pored vitrina, prošetaju do kase.
„Pogledajte šta vaši kupci vide kada uđu u pekaru. Uvek iznesite u vitrine svoje najsvežije proizvode i uverite se da li su svi kupci dobro videli ponudu. Jer prvo pravilo za izlaganje peciva je da se sa njim mora pažljivo postupati, ne treba gomilati i gurati sva peciva na policu jer to vizuelno nije privlačno, a i oštećuje proizvode”, navodi ovaj magazin. Drugi način je da se kupci privuku aromom. Bilo bi dobro, navode, peći povremeno manje serije proizvoda, a onda uz pomoć ventilatora širiti te mirise i po pekari i napolju kako bi primamili prolaznike. Ovaj predlog sa aromom se pokazao kao odličan u privlačenju novih kupaca.
„Pecite manje vekne, ponudite hleb koji je kao polovina klasične vekne, nudite pola kolača ili pite i videćete da će se kupci radoznalo približiti vitrinama i probati. Ako imate neke specijalne vrste hleba, odvojite ga na posebno mesto i ponudite kao specijalitet kuće ili jedinstven proizvod. Sa druge strane eksperimentišite, dodajte svojim proizvodima nešto poput gurmanskog čokoladnog čipsa, morske soli, šarenih mrvica ili kokosovog preliva za mafine i hleb od banane. To ulepšva proizvode i iz ugla kupca im daje veću vrednost”, navode stručnjaci iz ovog prestižnog magazina. Stručnjaci savetuju i korišćenje tradicionalne opreme za pečenje kako bi se dala neka autentičnost. Interesantno je da savetuju da se pojedini proizvodi poput mafina, krofni ili kolačića nude u duploj gramaži od uobičajne, jer kupci, kako kažu vole više.
Posebnu pažnju trebalo bi posvetiti i desertima jer se oni u većini pekara kupuju impulsivno. „Oni se najbolje prodaju na kasi ili blizu nje, na vrhu vitrina i zato je važno da budu neodoljivi. Još jedno mesto je odlično za prodaju poslastica a to je tamo gde kupci čekaju da budu usluženi. I dok čekaju, lako posegnu za rolnicom od cimeta, kolačićima, tortama…I u slučaju kolača bi trebalo ponuditi velike poslastice”, navodi se dalje. Inače stručnjaci sugerišu i to da ne bi bilo loše da se uniforme zaposlenih uklapaju sa kesama ili sa dekoracijom na kolačima. Poznato je da svi vole poklone, pa bi i pekari možda trebalo da budu šire ruke i ponude besplatne uzorke. „Ne mogu da naglasim koliko korisno to može biti za pekare. Dajte svojim klijentima priliku da probaju proizvode, a onda malo i proćaskajte sa njima i pitajte ih šta bi voleli da promene ili unaprede”, savetuju kanadski stručnjaci za pekarstvo.
Piše: Jelica Antelj, magazin Pekar&Poslastičar broj 51, jun/jul 2024.