Kriza će proći, ali problem radne snage ostaje

PEKARSTVO U KRIZNIM VREMENIMA – PROIZVOĐAČI IZ SUBOTICE, VRANJA, GOLUPCA I UŽICA

Izazovi su bili veliki za velike sisteme, ali poteškoće su imali i manji proizvođači koji su ipak uspeli da zadrže kupce i vrate se na zelenu granu, spremni da ulažu u kvalitet, inovacije i asortiman

Ekonomisti predviđaju da će u poslovnoj godini pred nama doći do stabilizacije cena osnovnih inputa koji su potrebni za proizvodnju pekarskih proizvoda. To je dobra vest posebno za manje proizvođače, ali je ipak većini teško da se oporave od ekonomske krize koja je u prethodne dve godine pogodila celu privredu zbog čega su mnogi proizvođači jedva opstali. Izazovi su bili veliki za industriju i velike sisteme, ali ništa manje poteškoća nisu imali i manji proizvođači hleba i peciva. Rast cena energenata, a one i osnovnih sirovina su se još brže prenele na cene u maloprodaji. Troškove je posebno povećao rast zarada, ali i hronični nedostatak radne snage. Kako su se snalazili, šta ih muči i da li će zbog nedostatka radne snage morati da automatizuju proizvodnju, za magazin „Pekar&Poslastičar“ govore proizvođači iz Golupca, Vranja, Subotice i Užica.

„U ovoj godini nam je troškove najviše podigao rast zarada, što smatramo normalnim, ali ako se zna da su ta primanja najviše oporezovana, onda je jasno koliko to utiče na uspešnost poslovanja. Veliki problem je nedostatak kvalifikovanog kadra za rad u pekari i taj problem nam je svakodnevno odnosio dragoceno vreme koje smo trošili na edukaciju novoprimljenih radnika”, objašnjava Miroslav Ranić, direktor pekare Marija iz Golupca i dodaje da je konkurs za kvalifikovane i radnike sa iskustvom iz ove branše u njihovoj firmi uvek otvoren. U ovoj golubačkoj pekari koja trenutno zapošljava 40 radnika smatraju da će nedostatak kvalifikovane radne snage i u budućnosti biti veliki problem i da će zbog toga delimično zameniti ručnu proizvodnju nabavkom novih mašina. „Prednost malih preduzeća iz ove branše je brzo prilagođavanje zahtevima i željama kupaca. Napominjemo da čvrsto ostajemo pri tome da našu proizvodnju karakteriše zanatski način izrade kao i jedan deo ručne obrade testa što nama daje garanciju održivosti, pošto za ovakve proizvode uvek ima interesovanja. Nikada nismo pravili jeftine proizvode, nego one čija će cena biti primerena kvalitetu i ostajemo dosledni kvalitetu iznad svega”, kaže naš sagovornik.

PEKARA MARIJA
Svakog meseca jedan novi proizvod
Što se tiče narednog perioda u centru naše pažnje će biti kupac i njegove želje i navike. Planiramo da promenimo izgled naših maloprodajnih objekata i da deo opreme zamenimo novom. Što se tiče asortimana, trudimo se da svakog meseca ponudimo kupcima jedan nov proizvod, a što se tiče hleba tu nas očekuje čitava jedna paleta specijalnih vrsta hlebova, koju ćemo u toku sledeće godine ponudiiti kupcima. Napominjemo da je Golubac i okolina nerazvijeno područje i to nas dosta sputava i ograničava kada je asortiman u pitanju. Situacija se menja tokom dva letnja meseca kada Golubac postaje turistička destinacija i to je vreme kad svaki proizvod ima kupca, što je za nas dodatni izazov. Dokaz kvaliteta je, kako objašnjava, to što je njihov „A brend“ iz kategorije brzo smrznutog testa, već dvadeset godina prisutan u velikim lancima kao što su Delez, Merkator i Dis. Kada je reč o hlebu i pecivu, njihov utisak je da je sve više kupaca koji su spremni da kupe kvalitetan i zdrav proizvod.

„Tu vidimo prostor i za naše prilagođavanje i imamo ideje čija realizacija kreće uskoro. Velika prednost je svakodnevna sigurna prodaja i naplata u maloprodajnim objektima, pa nam samo ostaje da pravilno upravljamo finansijama”, kaže Ranić. I u kompaniji Leon fud iz Vranja navode da je najveći problem sa kojim se susreću rast troškova proizvodnje, pre svega sirovina i energenta koji značajno povećavaju trošak poslovanja. „Pokušavamo da ove probleme prevaziđemo automatizacijom proizvodnje gde god je to moguće i da na ovaj način smanjimo cenu konačnog proizvoda i budemo konkurentni na tržištu”, kaže Miroslav Đorđević, menadžer iz ove kompanije. Na pitanje šta je najslabija, a šta najjača karika domaće pekarske industrije on kaže da su prednost krajnji potrošači i navika našeg kupca da konzumira hleb.

Najslabija karika je konstantni problem sa nedostatkom radne snage, kao i svim ostalim našim sagovornicima. Bez obzira na kupovnu moć građana, sve je više potrošača u Srbiji koji su spremni da plate više za kvalitetan i zdrav proizvod. U Leon fud-u ističu da imaju veliku ponudu specijalnih vrsta hlebova i izdvajaju vekne od raženog i heljdinog brašna, kao i hlebove bez aditiva i kvasca. Trude se, kažu, da poboljšaju kvalitet i svežinu hleba T-500. „Cilj naše kompanije je povećanje asortimana proizvoda, poboljšanje kvaliteta usluge, širenje mreže prodajnih objekata. Verujemo da u narednom periodu donosimo puno iznenađenja i da ćemo uspešno da odgovorimo zahtevima tržišta”, kaže Đorđević.

A na severu zemlje, u Subotici, u pekari Europa za naš list kažu da su se prethodnih godina suočavali i odolevali raznim poteškoćama i iskušenjima, a kada je reč o ovoj godini smatraju da su neki problemi i dalje prisutni, a pojedini su se stabilizovali. Srđan Mesaroš, rukovodilac proizvodnje ove firme kaže da su problem nedostatka radne snage pokušavali da reše dovođenjem radnika iz inostranstva što je, smatraju, kratkoročno i ne toliko stabilno rešenje. Bavili su se, dodaje, formiranjem i obukom učenika koji pohađaju školu za pekara, a u programu su dualnog obrazovanja. „Rezultate ovog projekta tek očekujemo u bližoj budućnosti.

PEKARA EUROPA
Unapređujemo naš asortiman

Trudimo se da budemo inovativni i da odgovorimo na sve potrebe tržišta. Niska cena nikada nije bila naš znak raspoznavanja već su nas potrošači doživljavali kao kvalitetnu i asortimanski jaku pekaru. To je cilj kome i danas težimo. Putujući, proučavajući i učeći u kontinuitetu unapređujemo svoj asortiman novim, drugačijim i kvalitetnijim programom pekarskih proizvoda. U periodu pred nama bavićemo se aktivno razvojem novih proizvoda u saradnji sa najeminentnijim proizvođačima sirovina iz zemlje i nostranstva. Kupce ćemo iznenaditi sa nekoliko novih hlebova, peciva i kolača, akcenat je na novim kombinovanim ukusima i nesvakidašnjim oblikom i dekoracijom proizvoda.

Tu su i zdravi proizvodi koji polako ali sigurno dolaze i nalaze svoje mesto na našem tržištu. U prethodnom periodu imali smo i povećanje cene energenata koji značajno utiču na formiranje cene gotovog proizvoda. Jedna od pojava koje idu u korist pekarske industrije je stabilizacija odnosno smanjenje troškova sirovina. Celokupno gledano smatramo da je 2023. godina bila bolja i ekonomski povoljnija od nekoliko prethodnih”, kaže Mesaroš. U Europi kažu da, ukoliko se ne reši problem radne snage, i manje pekare poput njihove će polako prelaziti na automatizaciju jednog dela proizvodnje. Ulaganje u noviju opremu koja ne iziskuje puno izvršilaca će, očekuju, verovatno rešiti jedan deo problema. „Sa druge strane bi trebalo pobošljavati uslove rada kako bi se mlađi kadrovi odlučivali i privoleli da ostanu u ovom zanatu. Kada kažem uslova rada, mislim na rad u noćnoj smeni, višečasovno radno vreme i kompletan ambijent koji prati većinu naših domaćih pekara.

Poučeni dolaskom stranih kompanija u našu zemlju shvatili smo da uslovi rada značajnije utiču na zaposlenog od samog finansijskog aspekta. Mislim da u tom smeru moramo svi da se razvijamo”, ističe naš sagovornik. On dodaje da ih platežna moć potrošača u Srbiji delimično ograničava da ponude proizvode visokog kvaliteta koji sa sobom nose i višu cenu. „Inače najjača karika naše pekarske industrije je veliki broj potrošača koji su orjentisani na pekarske proizvode, a imamo i dosta prostora za uvođenje novih proizvoda i praćenja svetskih trendova” kaže Srđan Mesaroš.

Pekar Starčević, pekara iz Užica, takođe kao veliki problem u poslovanju, osim rasta cena energenata i sirovina, ističe nedostatak radnika, kako u proizvodnom pogonu, tako i u lancima prodajnih objekata. „To je najslabija karika ovog sektora, ali ono što ga drži jakim je kupac, koji i pored svih poskupljenja gotovih proizvoda ostaje lojalan. Što se tiče našeg koncepta i asortimana, orijentisani smo na to da proizvodi uvek budu sveži i topli. Radimo konstantno na usavršavanju i rešavanju problema od proizvodnje do prodaje. Cena hleba je u skladu sa kvalitetom, a naši kupci su lojalni i sigurni da će kod nas uvek dobiti kvalitet. Kvalitet i brza usluga se mnogo vrednuju i trudimo se da to i pružimo. U narednom periodu planiramo da ponudimo nove proizvode, uglavnom je reč o integralnim i posnim proizvodima”, kaže menadžer Darko Andrić.

PEKARA PEKAR STARČEVIĆ
Recepti sa mnogo ljubavi i maštovitosti

Mi smo pekara koja posluje na zdravim temeljima. Vodeći se time da u svoje recepte unesemo što više ljubavi i maštovitosti, svakodnevnim zalaganjem i unošenjem znanja, veštine i preciznosti, uspeli smo da izmamimo mnoge osmehe zadovoljnih kupaca. Koncept naših pekara je da u svakom trenutku kupac dobije svež i topao proizvod kao i brzu i kvalitetnu uslugu. Kupac je uvek na prvom mestu, pa se trudimo da dopremo do njega i usvojimo kako kritike tako i pohvale. Svakodnevno radimo na unošenju inovacija, kao i novih receptura na koje su naši kupci navikli.

Piše: Anđelija Lazić, magazin Pekar&Poslastičar broj 48, decembar/januar 2023/2024.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije vesti