DOV Beograd je postao centralno mesto susreta pekara pa i poslastičara iz Srbije i regiona

Interesovanja za Dan otvorenih vrata kompanije TIM ZIP u Beogradu je oduvek bilo, a čini se da je ovogodišnje izdanje, nakon punih 5 godina pauze, uistinu jedva dočekano. Izuzetan interes izlagača i izuzetna posećenost svakako potvrđuju da je DOV centralni meeting point pekara i poslastičara iz Srbije, a ujedno i vrlo važno mesto susreta stručnjaka iz čitavog regiona. Veliki uspeh je u jednom danu okupiti 17 renomiranih dobavljača mašina i opreme iz čitave Evrope, predstavnike 6 Richemont klubova iz Belgije, Hrvatske, Italije, Luksemburga, Srbije i Španije, te više od 400 posetilaca, vlasnika, direktora, šefova proizvodnje, pekara i poslastičara iz kompanija i zanatskih radnji. Osim srpskih, ovu brojku čine i kupci iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske, Makedonije i Slovenije. Ako uporedimo beogradski DOV s našim sajmom u zagrebačkoj Areni 2022. godine, s punim pravom može nositi titulu TIM ZIP EXPO u malom.

Iako se radi o jednodnevnom događanju, u sajam je uloženo toliko truda kao da će trajati danima. Uprkos izuzetno zahtevnoj organizaciji i visokim troškovima, zadnji krik tehnoloških postignuća s uspehom je izložen u „dvorištu“ kupaca. A to je nešto što se veoma ceni. Bitno je napomenuti da naši dobavljači inače izlažu samo na višednevnim evropskim i svetskim sajmovima za koje se pripremaju mesecima. Procenite sami o kom nivou poverenja je reč kada smo od tih istih dobavljača, i to njih čak 17, dobili taj isti nivo pripreme i angažmana za događaj u ukupnom trajanju od samo jednog dana. Na sličan način vrednuju nas i naši kupci. Cene naš rad, entuzijazam, kvalitetan i sveobuhvatan pristup, našu odgovornost. Žele da čuju naše mišljenje, preporuku, savet. Polažu velike nade i veruju u sadržaj i koncept naših sajmova koji im donose modernu Evropu na dlanu.

Za razliku od svih prethodnih, ovaj sajam iznedrio je i nešto drukčije. Nešto što nije stiglo izdaleka u naš region već je nastalo upravo na našim prostorima, a već danas odjekuje daleko u svetu. Reč je naravno o uspešnoj premijeri Herkulesa, prve u svetu linije za savijanje bureka i pita, okosnici ovog sajma. Premijerno predstavljanje revolucionarnog rešenja mladih inženjera iz Čačka, vlasnika kompanije Insane Solutions, razvijenog u saradnji sa stručnjacima kompanije TIM ZIP, izazvalo je veliko odobravanje i potvrdilo važnu ulogu ovog izuma među tehnologijama koje će definisati buduće pravce razvoja na regionalnoj, ali i svetskoj pekarskoj sceni.

P&P: Kakvi su vaši utisci, kakvi su komentari posetilaca?
Osećalo se pravo oduševljenje. Mi postignutim, izlagači su se s lakoćom asimilirali u sajamsko okruženje, a posetioci su prepoznali timski duh i zdravo raspoloženje. Prepoznali su nivo uloženog znanja i energije, stopostotnu posvećenost i angažman, kao i podršku renomiranih izlagača i međunarodne Richemont porodice. Teško je rečima dočarati šta je sve do tog dana trebalo dovesti u red i funkcionalnost, ali verujem da je dovoljno reći da je istovareno 6 šlepera i 30 t opreme. Gostima se posebno svideo koncept otvorenog prostora oko centralne pekare i dinamičan program prezentacija. Pažljivo definisan raspored omogućio je praćenje rada svake mašine/linije koja izaziva interesovanje, uz taman dovoljno vremena za uživanje u slasnim kreacijama Richemont majstora. Nemoguće je prepričati komentare svih posetilaca, ali bilo je istinsko zadovoljstvo čuti da hangarom vladaju sinergija znanja i iskustva, inovativnosti i kvaliteta, a sve u zagrljaju iskrene prijateljske atmosfere.

P&P: Gde je srpsko pekarstvo danas?
Kao i u ostatku sveta, srpsko pekarstvo razvija se dinamično i suočava s brojnim izazovima. Nestabilna ekonomska situacija i dalje utiče na poskupljenje sirovina i troškova proizvodnje, a nedostatak kvalifikovane radne snage samo je jedan od problema s kojima se pekari svakodnevno bore. Međutim, uprkos brojnim poteškoćama, vidljive su pozitivne promene. Tehnologija smrznutog polupečenog proizvoda sve je više prisutna i na srpskom tržištu, a iznedrila je ozbiljnog konkurenta u pekarskoj utakmici – ponuda sveže pečenog hleba sve je dostupnija i u trgovačkim lancima. Potrošačima današnjeg doba, pa tako i srpskom konzumentu, izuzetno je važno šta jedu. Običan beli hleb za široke mase sve je manje prisutan na policama, a njegovo mesto zauzimaju alternativni mirisni hlebovi poboljšane svežine i kvaliteta, poput hleba s kiselim testom, od celih žitarica, sa semenkama, proteinima, vitaminima i mineralima. To je dobar smer i treba ga dalje slediti.

P&P: Koji su mogući i potrebni pravci razvoja i unapređenja?
Bilo da se radi o industrijskom, poluindustrijskom ili zanatskom pekarstvu, kontinuitet kvaliteta presudno je važan. Zadovoljstvo i poverenje kupaca na prvom su mestu. Tehnologije ubrzano idu napred i ne treba ih se bojati. Treba naučiti da ih upotrebljavamo u svoju korist. Isto tako, konkurencija je zdrava. Ne treba bežati od nje. Treba naučiti da je pobeđujemo. Najbitnije je znati prepoznati pravi tajming. Treba kontinuirano osluškivati, zapažati i reagovati. Jer ono što važi danas, možda neće važiti sutra. Zato je važno biti korak ispred. I tu se opet vraćamo na trajno ulaganje u kvalitet jer samo kvalitet garantuje taj korak prednosti. Ulaganje u automatizaciju procesa, posebno u vreme nedostatka stručnih ruku, primarni je zadatak i prvi preduslov ozbiljne konkurentnosti na tržištu. Današnji svet je zaista globalno selo i nije nemoguće poželeti, a samo koji minut kasnije i uživati u ukusima tradicije s bilo kojeg kraja sveta. Ulaganje u moderne tehnologije, posebno u tehnologiju smrznutog polupečenog proizvoda, treba percipirati kao kartu koja otvara velika vrata i potencijalnu poziciju među najvećim igračima. Osim toga, važno je s posebnom pažnjom birati sirovine, kontinuirano ulagati u razvoj proizvoda i budnim okom pratiti trendove. Noviteti na policama privlače pažnju kupaca, međutim jednako je važno u svakom proizvodu zadržati trag vlastite autentičnosti.

P&P: Richemont klub Srbija kao oslonac zanatskom pekarstvu u Srbiji?
Richemont klub je pravo mesto za sve one koji teže nadogradnji sopstvene stručnosti i kvaliteta. To je zajednica u kojoj se prenose znanje, veštine i iskustvo. Međunarodna okupljanja, stručni seminari i naučno-stručni kongresi otvaraju prozor u svet, podstiču razvoj ideja, oslobađaju kreativnost, pomažu u boljem razumevanju kultura i tradicije naroda koji nas okružuju. Članstvo u Richemont klubu daje nam priliku da učimo od najboljih. Richemont klub Srbija jedan je od mlađih klubova, međutim to članstvo treba posmatrati kroz prizmu porodice stare 76 godina. A to nasleđe vredi mnogo. To je čitav jedan životni vek sinergijskog pristupa i posvećenosti, gotovo osam decenija iskrene ljubavi i strasti kao i nesebičnog ulaganja u vaspitanje i sazrevanje ove divne umetnosti. Srećan je i privilegovan svako ko ima priliku da bude deo te posebne priče i da delić tog Richemont trofeja prisvoji sebi.

magazin Pekar&Poslastičar broj 51, jun/jul 2024.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije predstavljamo