prodaja izlog snizenje

Novi Zakon o trgovini

U utorak 30. jula 2019. godine stupio je na snagu novi Zakon o trgovini. Prilagođen je potrebama tržišta i zameniće stari, koji je važio devet godina. Doneta su neka nova rešenja; precizira se značenje pojmova – rasprodaja, akcija i sezonsko sniženje, a obavezno je i novo označavanje proizvoda. Akcijska prodaja može najduže trajati 31 dan. Mora se istaći prethodna i snižena cena, sem ako je akcija kraća od tri dana. Onda je dovoljno označiti samo procenat sniženja. Definisana su i sezonska sniženja.
„Propisano je prvi put u našem zakonodavstvu da ta sezonska sniženja mogu biti najduže 60 dana po sezoni i to – da letnje sezonsko sniženje može početi od 1. do 15. jula, a zimsko od 25. decembra do 10. јanuara“, ukazao je Andrija Jovičić iz Privrednog savetnika. Rasprodaja se može pokrenuti ako trgovac prestaje da se bavi tom delatnošću, zatvara objekat, ili prestaje da prodaje određenu vrstu robe. „Vidite najavu za sniženje do 70%, do 80% – uđete u prodavnicu i kupite nešto za šta niste obratili pažnju da je sniženo 15 ili 20%. Ukoliko oglasite najviši procenat sniženja, onda morate imati u asortimanu minimum 20% ili jednu petinu robe”, objašnjava Željko Rakić iz Ministarstva trgovine. Tržišni inspektor može da bude tajni kupac. Reaguje tek kada prikupi dovoljno dokaza da je bilo nepravilnosti na samom prodajnom mestu. Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da je novina da proizvodi imaju obavezno označavanje GTI, mašinski čitljivim kodovima što će umnogome unaprediti lanac snabdevanja između trgovine s jedne strane, a sa druge strane podići će i zaštitu potrošača kroz kvalitetnije poznavanje sledljivosti proizvoda. „Omogućiće da u međusobnoj komunikaciji trgovci i proizvođači uvedu elektronske dokumente kao što su elektronska narudžbenica, elektronska faktura i drugo što će omogućiti efikasnije poslovanje trgovaca”, ističe Malinović. Paket novih zakona koji uređuju tržište uvode rešenja koja su postojala u životu. „Međutim, kolizije koje postoje između određenih pojmova kao što je sam pojam zaštite potrošača definisan Zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača predstavlja određenu barijeru koja može da bude kamen spoticanja u ostvarivanju tih prava”, rekao je Denis Perinčić iz Republičke unije otrošača. Zakonom su uređeni i prodajni podsticaji poput upotrebe kartica lojalnosti i sakupljanja bodova.

Unapređena elektronska trgovina

online shoping ilustracija

Usvajanjem novog Zakona o trgovini kao i izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini Srbija postaje zemlja u kojoj se
elektronska trgovina odvija u skladu sa najnaprednijim modelima koji su trenutno dostupni u svetu, saopštila je krajem jula Vlada Srbije. U saopštenju Vlade Srbije navedeno je da su uvedeni novi poslovni modeli: elektronska prodavnica, elektronska platforma i dropšiping (dropshipping). Ove izmene će domaćoj privredi omogućiti da lakše plasira svoje proizvode u Srbiji i na globalnom tržištu, te da Srbija „postaje deo grupe zemalja koje prepoznaju digitalnu ekonomiju kao jedan od glavnih pokretača razvoja celokupne privrede”. Da bi se povećala pravna sigurnost, biće omogućena primena „instituta prikrivene kupovine” (mystery shopper), koja će poboljšati bezbednost potrošača prilikom internet kupovine. Takođe, od sada će, kako je rečeno, cene biti moguće isticati i u stranoj valuti pri prodaji usmerenoj ka globalnom tržištu, čime je prevaziđen problem sa kojim se do sada ograničavao plasman robe iz Srbije na globalnom tržištu, navedeno je u saopštenju. Ubuduće će biti omogućeno da kompletna dokumentacija o elektronskoj trgovini bude u digitalnom obliku, što je u skladu sa Zakonom o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju. Iz Vlade su istakli da imaju pozitivne reakcije na poreske podsticaje za podršku ekonomije znanja i inovativnog preduzetništva, zbog čega je Srbija danas prepoznata u svetu kao destinacija koja pruža najpovoljnije uslove za razvoj inovativnih delatnosti. Rad na reformi elektronske trgovine rezultat je uspešne saradnje Vlade s vodećim kompanijama digitalne ekonomije koje godinama posluju u Srbiji, istaknuto je u saopštenju.

Izvor: eKapija, Pekar & Poslastičar Broj 23, avgust/septembar 2019 god.

Podeli

Pogledaj i ostale članke iz kategorije vesti

PIP Pekarske priče

Pekarski zanat postoji gotovo onoliko dugo koliko i čovek. Razvojem društva razvijala se i tehnologija, a samim tim...

Pročitaj