Međunarodna kompanija u porodičnom vlasništvu, Puratos, jedan je od svetskih lidera u proizvodnji sastojaka za pekare, poslastičare i čokolatere. Osnovno uverenje ove kompanije je da će ljudi u budućnosti pridavati sve više važnosti kvalitetu proizvoda. Zato širom sveta vrše stalna ulaganja u istraživanje tržišta iz čega se stvaraju nove ideje i koncepti. Bliskost sa kupcima, edukacija i zajednički nastup na tržištu doprinose njihovoj viziji – radu na razvoju kvaliteta i inovacija. Puratos proslavlja 25 godina svog poslovanja u Srbiji. Tim povodom razgovarali smo sa Ljubomirom Miloševićem, generalnim direktorom Puratos d.o.o. Srbija.
P&P: Šta biste mogli da izdvojite kao najvrednije postignuće tokom četvrt veka rada u Srbiji?
Lj.M.: Puratos je prisutan u Srbiji već dugo, dovoljno da smo prošli kroz mnoge izazove i rasli i menjali se zajedno sa tržištem. Poslovna neizvesnost i razne krize su nažalost kod nas gotovo trajno stanje, te su kupci i potrošači prinuđeni da mnogo pažljivije procenjuju i odlučuju šta će kupiti jer nema mnogo prostora ni vremena za popravljanje pogrešnih izbora. Najvrednijim postignućem smatram našu sposobnost da sagledamo i razumemo tržišnu realnost, naše partnere i potrošače, te da im ponudimo proizvode koji zaista ispunjavaju njihova očekivanja. Zato verujem da kupci i potrošači, odučujući se za naše proizvode, prave dobre izbore. Posebno zato što nudimo proizvode koji su proizvedeni i deklarisani po svim najstrožim standardima i propisima kako Srbije, tako i evropskih zemalja.
P&P: Kada uporedite tržište u vreme dolaska Puratosa u Srbiju i sadašnjeg vremena, kako biste ga opisali?
Lj.M.: U prethodnih 25 godina srpsko tržište je doživelo velike promene koje su učinile poslovno okruženje toliko drugačijim da je teško praviti poređenje između tadašnjeg i sadašnjeg vremena. Globalizacija je postala realnost i danas je srpsko tržište slično i uporedivo sa drugim tržištima na kojima je Puratos prisutan i ima slične izazove. Današnje tržište je jako pogođeno globalnom situacijom i izazovima koje ne možemo ignorisati, kao što je pandemija kovid -19 i posledičnim poremećajima globalne ekonomije. Međutim, i u ovakvim okolnostima mi verujemo u potencijal za rast jer trendovi koji su proistekli iz trenutne situacije diktiraju promenu pristupa u našoj industriji (zdravije opcije za popularne proizvode, etičko ponašanje kompanija…), a to je nešto što je deo naše osnovne strategije i čemu je Puratos godinama unazad posvećen.
P&P: Kako su u Srbiji prihvaćene inovacije koje dolaze iz Puratosa i koliko ste uopšte zadovoljni saradnjom koju imate sa kupcima ovde?
Lj.M.: Puratos je u čitavom svetu prepoznat kao kompanija koja donosi inovacije i koja pomera granice u pekarstvu i poslastičarstvu. Nama su inovacije sastavni deo kompanijske DNK. Prisustvo i rast naših inovativnih proizvoda i rešenja posledica je strategije za koju smo se odlučili – da budemo prepoznati kao kompanija koja je uvek u oku sa najnovijim trendovima i koja trendove pretvara u inovativna rešenja za naše partnere. Ovo je veliki zadatak koji smo na sebe uzeli, ali mi je drago da su i naši partneri prepoznali našu posvećenost, te se često odlučuju da nama poklone poverenje kada razvijaju nove projekte. Takođe, aktuelni potrošački i tržišni trendovi nam i te kako idu na ruku, te se pored naših već etabliranih grupa proizvoda otvara prostor i za neke druge grupe proizvoda koji će svojim kvalitetom i performansama odgovoriti očekivanjima kupaca i potrošača. Tu pre svega mislim na proizvode koji su deo najaktuelnijih tržišnih trendova kao što su zdravlje i dobrobit potrošača. Na promociji tih proizvoda treba raditi, ali od njih očekujemo da u narednom periodu jos brže rastu. Mislim da su i ljudi sa kojima sarađujemo prepoznali naše napore i rezultate koje im inovacije donose i sa zadovoljstvom mogu da konstatujem da smo sa većinom naših kupaca uspeli da razvijemo partnerski, a ne samo transakcioni (prodam/kupim) odnos, na obostrano zadovoljstvo.
P&P: Kako poslujete u vreme korona krize i da li vidite izlaz u 2022. godini?
Lj.M.: Korona je nešto što je svima nama obeležilo poslednje dve godine i na privatnom i na poslovnom planu. Poslovanje u vreme pandemije je izazov, ali umnogome zavisi od ličnog odnosa prema događajima iz poslovnog okruženja, kao i upravljanjem očekivanjima. Uvek sam optimista i zato uvek tražim onu srebrnu nit, onaj pozitivan aspekt za koji verujem da postoji u gotovo svakoj situaciji. A to je već pitanje stava, lične i motivacije tima. Iskreno, ne očekujem da sledeća godina bude bitno drugačija od ove koja je za nama u smislu poslovnog okruženja, ali je i činjenica da su svi koji su u poslu krojači svoje sudbine. Moramo biti svesni okolnosti u kojima poslujemo te upravljati očekivanjima i praviti planove koji će predstavljati izazov za ispunjenje, a ne listu želja. Iako sledeće godine ne očekujem ozbiljniji rast tržišta ili značajno povećanje potrošnje, svakako će se javljati šanse za uspeh i mi se i te kako pitamo kada je reč o prepoznavanju i iskorištavanju tih šansi. Ako ste na tom nivou razmišljanja – ulažete više napora da se prilagodite i da sadašnje okolnosti promenite koliko god je to u vašoj moći. Najlakše je u teškim vremenima nalaziti izgovore i tražiti opravdanja. U vremenima krize kvalitetni pojedinci, lideri i kompanije pojačavaju napore i izdvajaju se u odnosu na one koji se mire sa krizom.
P&P: Vaša divizija „Taste Tomorrow” konstantno je aktivna. Recite nam nešto više o ovom Puratosovom istraživačkom projektu?
Lj.M.: ,,Taste Tomorrow“ je najveći ekosistem na svetu koji omogućava detaljna saznanja o potrošačima u oblasti pekarstva, poslastičarstva i čokolaterstva. Ove godine obeležavamo njegovu 10. godišnjicu, a sam događaj je održan onlajn zbog pandemije. Tokom događaja otkrili smo najnovije rezultate našeg jedinstvenog istraživanja i pozdravili vodeće govornike iz celog sveta. „Taste Tomorrow“ omogućava kompaniji Puratos da kontinuirano prati trendove, kombinujući najnovije digitalne tehnologije i semantičke tehnike veštačke inteligencije. Anketiramo više od 17 000 potrošača u 40 zemalja i intervjuišemo stručnjake u ovoj oblasti. Devet najvažnijih elemenata u oblasti hrane jesu ukus, zdravlje, svežina, zanatska izrada, etički način života, transparentnost, vrhunska pogodnost, iskustvo sledećeg nivoa i hiperlični pristup. Za više informacija pozivam vas da posetite www.tastetomorrow. com, a ovde ću navesti kratak pregled ključnih rezultata u pogledu trendova: Ukus je iznad svega kada se kupuju pekarski, poslastičarski i čokolaterski proizvodi, a očekivanja potrošača, kada je reč o zdravlju, nastavljaju da se razvijaju. Isticanje moćnih sastojaka koji obezbeđuju zdravlje i ukus je ključ uspeha. Higijena je takođe postala važan fokus i potrošači traže funkcionalne prehrambene proizvode koji će pojačati njihov imunitet. Svežina definiše percepciju potrošača o kvalitetu, a potrošači traže zanatsku izradu, prehrambene proizvode ručne izrade. Potrošači sve više žele da biraju etičke prehrambene proizvode koji uzimaju u obzir njihove lične vrednosti, interese planete i ljudi koji na njoj žive. Lokalni proizvodi se takođe smatraju pouzdanijim. Potrošači čitaju informacije na ambalaži. Jasne oznake i informacije od polja do trpeze doprinose stvaranju neophodne transparentnosti. Takođe, pošto imaju malo vremena, potrošači danas očekuju jednostavna rešenja za onlajn poručivanje i isporuku. Potrošači žele da budu zadivljeni i iznenađeni. Ukupno iskustvo u hrani je važnije nego ikada pre. Hrana postaje lična. Potrošači sada vide hranu kao način da se izraze, tako da su hleb, peciva i čokolada napravljeni po meri veoma cenjeni.
P&P: Šta podrazumeva strateško opredeljenje Puratosa „Zdravlje i dobrobit”?
Lj.M.: Nutritivni prehrambeni proizvodi i zdrava ishrana predstavljaju osnovu dobrog zdravlja. Naš cilj u kompaniji Puratos je da utičemo na zdravlje i dobrobit potrošača uz istovremeno očuvanje standarda izuzetne bezbednosti, ukusa i teksture. Nudimo proizvode sa sastojcima kao što su voće, žitarice i semenke, kao i sastojcima koji potpomažu zdravlje creva. Takođe nudimo rešenja sa smanjenim nivoom soli, šećera i masti u pekarskim, poslastičarskim i čokolaterskim proizvodima. Puratos kontinuirano razvija proizvode koji doprinose dobrobiti potrošača, poput onih bez aditiva, kao i organske, bezglutenske i namirnice na biljnoj bazi. Održavanje zdrave uravnotežene ishrane (više vlakana, manje šećera, soli, određenih masti) doprinosi zdravom načinu života koji će poboljšati rad svih telesnih funkcija. Kroz naše timove za istraživanje i razvoj i inovacione centre i saradnju sa univerzitetima posvećeni smo ulaganju u razvoj inovacija koje unapređuju zdravlje i blagostanje potrošača širom sveta.
P&P: Puratosova čokolada Belcolade je prava belgijska čokolada. Pojasnite nam o kakvoj čokoladi je reč i u čemu je ona specifična?
Lj.M.: Belcolade je brend prave belgijske čokolade i proizvodi se ekskluzivno u Erembodegemu u Belgiji. Mi smo jedini proizvođač čokolade u vlasništvu porodice iz Belgije. Još 80-ih godina prošlog veka kada su strane kompanije preuzele mnoge od velikih i vodećih belgijskih kompanija za proizvodnju čokolade, Puratos je odlučio da zaštiti jedan od najdragocenijih elemenata kulinarskog nasleđa Belgije: pravu belgijsku čokoladu, pomažući u očuvanju njene bogate tradicije tako što je ulagao u proizvodnju prave belgijske čokolade u Belgiji. Ime brenda Belcolade savršeno odražava ono za šta se mi zalažemo: belgijsku čokoladu (ili chocolade na flamanskom). Da bismo postigli naše jedinstvene ukuse, zamolili smo najbolje svetske stručnjake da intenzivno rade na razvoju izuzetne palete ukusa, proizvedene od pažljivo odabranih zrna kakaoa. Svaka Belcolade čokolada predstavlja kulminaciju više od 30 godina stručnosti u oblasti čokolade superiornog ukusa. U tom periodu postali smo pouzdan partner hiljadama profesionalaca širom sveta koji dele našu strast prema čokoladi. Naša čokolada je stručno napravljena od pažljivo odabranih sastojaka, profesionalno kombinovanih i testiranih. Sve to se radi uz najveće uvažavanje tradicije. Upravo zato je Belcolade poznata po proizvodima najboljeg kvaliteta i vrhunskog ukusa.
P&P: Recite nam nešto više o svom globalnom programu održivosti „Cacao Trace”?
Lj.M.: Program „Cacao Trace“ bavi se problemima u lancu snabdevanja čokoladom tako što na pozitivan način doprinosi boljim životima, boljem zdravlju i obrazovanju ljudi i boljoj planeti. Ovaj jedinstveni održivi program je usredsređen na isporuku čokolade vrhunskog ukusa zahvaljujući usavršavanju fermentacije i omogućava kreiranje vrednosti i superiornih poslovnih rezultata za kupce, kroz svoj vrhunski ukus i jedinstveni održivi pristup. Skoro 50 miliona ljudi širom sveta zavisi od kakaoa, jer od njega ostvaruje svoje prihode. Zarade uzgajivača kakaoa su u proseku ispod linije siromaštva. Program „Cacao-Trace“ obučava uzgajivače i pomaže im da isporuče zrna kakaoa vrhunskog kvaliteta, povećavajući svoje prihode kroz premijum cenu i bonus za čokoladu, pored konvencionalne cene koja se plaća pri direktnom otkupu od uzgajivača. Danas premijum cena i bonus za čokoladu predstavljaju sumu koja je jednaka iznosu tri do četiri dodatne mesečne plate. Od svog početka 2014. godine, program „Cacao-Trace“ kompanije Puratos je aktivan u mnogim zemljama širom sveta, a njegov cilj je da poveća svoj neto pozitivan društveni i ekološki uticaj na lanac snabdevanja kakaoom. Pored toga što uzgajivači dobijaju premiju za kvalitet za zrna kakaoa koja ispunjavaju standarde „Cacao-Trace“, jedinstveni program bonusa za čokoladu je već finansirao nekoliko projekata, uključujući i 500 školarina za obrazovanje dece uzgajivača i izgradnju tri vodovodne stanice, dve škole i jedno kompletno opremljeno porodilište. Puratos je izuzetno posvećen održivoj nabavci kakaoa, uz kontinuirane napore da se okonča seča šuma zbog kakaoa i da se ostvare prihodi od kojih uzgajivači kakaoa mogu da žive. Do 2030. godine 100% sastojaka proizvoda Puratos grupe koji sadrže kakao će se nabavljati iz održivih izvora.
P&P: Kakvo je vaše viđenje srpskog tržišta danas i u kom pravcu mislite da će se kretati?
Lj.M.: Kao kompanija smo veoma dugo prisutni u Srbiji, a pojedini naši proizvodi/brendovi imaju veoma jake tržišne pozicije. S tog stanovišta Srbija je prepoznata kao tržište koje može značajno da raste. Razlog zašto to do sada nije bio slučaj leži u kompanijskim prioritetima. Moglo bi da se kaže da je sada Srbija došla na red prioriteta, jer je prepoznata kao tržište vredno ulaganja u najširem smislu i zadatak sadašnjeg tima u Srbiji je upravo to – da Srbija bude priporitet, ne samo regionalno, već i šire.
P&P: U kom pravcu planirate proširenje svog poslovanja u Srbiji?
Lj.M.: Poslovanje Puratos-a u Srbiji ima pozitivnu putanju i to je veliki uspeh jer se dešava u krizi koja iscrpljuje i potrošače i kompanije. Puratos pripada samom svetskom vrhu kompanija u industriji u kojoj se takmičimo, pa lokalno i globalno reaguje tako što u kriznim vremenima jača napore da što bolje odgovori zahtevima tržišta i da ponudi što bolji koncept za potrošače. U 2022. godinu ulazimo sa jasnom slikom o našim potencijalima i očekivanjima, kao i načinima da ubrzamo pomenuti pozitivan trend, te da postanemo relevatniji igrač na srpskom tržištu. Trudićemo se da se dalje unapređujemo i kao tim posvećenih profesionalaca, i kao proizvođač koji povećava kvalitet proizvoda i proizvodni kapacitet. Pogrešno je biti defanzivan jer to vodi minimiziranju kompanije. Puratos ovde vidi izuzetan potencijal za rast i u planovima za sledeću godinu kao parameter uzimamo mnogo toga, a krizu kao samo jedan od njih. Radije se fokusiramo na šanse da budemo bolji, a koje se takođe javljaju u krizi. To su na primer novi trendovi u navikama potrošača koji su posledica krize (veći fokus potrošača na zdravlje u ishrani) koji će nam obezbediti rast ne samo u poslovnom smislu, već i u građenju kompanije kao važnog i pouzdanog partnera u mislima kupaca i potrošača.
Piše: Irina Maksimović, magazin Pekar&Poslastičar broj 36, decembar 2021.