Pekara Europa, Subotica
U centru Subotice, već skoro pet decenija pekara Europa svojim sugrađanima dopunjuje trpezu, trudeći se da im umesi hlebove i razvlači kore za burek na isti način kao i s početka svog rada, ali i da ih usreći pecivima i kolačima koji su sad u trendu.
Subotica je poznata po velikoj konkurenciji kvalitetnih pekara, pa samim tim i kupac može da bira gde želi da se snabdeva pekarskim proizvodima. To je stvorilo zdravu konkurenciju među subotičkim pekarima koji se neprekidno trude da svoj asortiman proširuju. Pekara Europa pod ovim imenom posluje od 1998. godine kada je njen sadašnji vlasnik Musa Fetahi preuzeo posao od svoga oca koji je vodio pekaru od 1975. godine. „Svih ovih godina akcenat je bio prvenstveno na kvalitetu finalnog proizvoda, domaćinskoj usluzi i posvećenosti kompletnog kolektiva i cele porodice. Postoji mnogo stvari koje su uticale na razvoj i održivost naše pekare. Izdvojio bih nekoliko ključnih faktora. To su, prvenstveno, odnos i poštovanje prema kupcu, briga o konstantno kvalitetnom proizvodu, različitost u odnosu na konkurenciju, ulaganje u ljude i njihovu edukaciju i motivaciju, podizanje nivoa kvaliteta opreme u našoj proizvodnji svake godine na sve viši nivo i želja da stalno napredujemo. Veoma važna stvar za uspeh je upornost i vera u stvari koje radite i u ono što stvarate”, objašnjava naš sagovornik, Srđan Mesaroš, rukovodilac pekare.
Asortiman za probirljive
U skladu sa motivom da se prilagode potrebama današnjeg kupca, na policama Europe nalazi se veliki izbor proizvoda, među kojima su tradicionalni domaći i beli hlebovi, italijanske ćabate, hleb na kilogram od kiselog testa, kumbacher, hleb od raznih mešavina žitarica i uljarica, lepinje, veliki izbor lisnatog, kvasnog , integralnog slatkog i slanog peciva, sendviči, mantije sa sirom i junećim mesom, burek, ali i one iz savremenog asortimana koji prate trendove zdrave ishrane i raznih dijeta, pa zato imaju hrono program, hlebove od raznih vrsta brašna i sa dodacima zrnastih semenki. U poslastičarskom programu imaju tridesetak različitih ukusa torti, komadnih i sitnih kolača i soft sladoled. Torte rade i po porudžbini za rođendane, svadbe i sl.
Prema rečima gospodina Mesaroša, za poslovan uspeh potrebno je napraviti dobar balans odnosno ravnotežu između tradicionalnih već proverenih proizvoda i asortimana koji prati modernog čoveka koji se hrani zdravo i pokušava da vodi računa o tome šta unosi u svoj organizam. „Godinama unazad edukovali smo se učestvujući na seminarima, obilazeći međunarodne sajmove, posećivali smo naše prijatelje pekare u Srbiji, Sloveniji, Nemačkoj, Hrvatskoj, Austriji i Mađarskoj, razmenjivali smo iskustva, recepture i trudili se da svaki proizvod koji nam se učini interesantnim uvrstimo u naš asortiman. Trudimo se da našim komšijama i sugrađanima budemo mesto gde mogu da popiju prvu jutarnju kafu, pročitaju dnevnu štampu, uživaju u lepom ambijentu i ugodnoj muzici, pojedu kvalitetan obrok za doručak, ručak ili večeru, zaslade se našim kolačima i sladoledom i zadovoljni nam se sutra ponovo vrate upražnjavajući svoj dnevni ritual”, naglašava Srđan Mesaroš.
U sklopu firme posluje šest maloprodajnih objekata i delimično centralizovana proizvodnja pekarskih proizvoda. Na dve lokacije se proizvodi burek, a torte, komadne kolače, sladoled i sendviče proizvode u sklopu jednog odvojenog dela firme, u kome se nalazi i veliki prodajni objekat. Pored svoje maloprodajne mreže, snabdevaju i lokalne restorane, kafeterije, školske i fabričke kantine. Asortiman je prilagođen njihovim prohtevima. Od 2015. godine uveli su proizvodnju i prodaju soft sladoleda na bazi vanile sa širokim spektrom dodataka. S obzirom da im to nije primarna delatnost, prometom u ovom segmentu su zadovoljni.
Autentičnost
„Danas svi teže da budu autentični, a to je težak zadatak…tu trku svi trčimo. U suštini važno je da imate svoju ideju, svoju priču, svoju viziju, svoju prepoznatljivost i ono što je presudno je da kupci prepoznaju u vama svoga komšiju koji se bori, raste, uči, napreduje, a sve u cilju da bi krajnji korisnik – gospodin Kupac – bio zadovoljan. U tome je ključ” – ističe Srđan Mesaroš.
Oprema
U Evropi smatraju da je tehnologija izuzetno bitna i da može značajno da utiče na sve aspekte poslovanja, kako na kvalitet proizvoda, tako i na uštede u vremenu, bolju organizaciju, olakšan rad. Zbog toga, s vremena na vreme svoj proizvodni pogon osvežavaju i opremaju najkvalitetnijom i najnovijom opremom koja im, kako ističu, olakšava rad u svakom smislu te reči.
Radna snaga
„Nažalost problem sa nedostatkom adekvatne i kvalitetne radne snage nije zaobišao ni nas,” ističe Srđan i dodaje “Možda je najbolje rešenje u tome da se pronađe radnik koji je pre svega zainteresovan za posao, a da se onda radi na njegovoj edukaciji i napretku. Problem je u tome što ljudi danas nemaju strpljenja i istrajnosti da se trude i rastu u sklopu jedne firme a samim tim da i oni napreduju u svakom pogledu. Svi bi hteli sada i odmah a da se ne muče mnogo. Iz tog razloga pokušavamo koliko je to realno i moguće zadržati ključne ljude u firmi koji su godinama unazad pokazali svoju posvećenost i lojalnost našoj priči.“
Standardizacija
Na standard gledaju kao na sastavni i neizbežan deo svog poslovanja. Gospodin Mesaroš naglašava da važnost standarda nije samo u poštovanju forme i zakona, već je to način funkcionisanja koji im donosi pre svega bezbedan proizvod, konstantan kvalitet, jasne i proverene procese u proizvodnji i koji im garantuje kontrolu proizvoda od njive do gotovog proizvoda. Kako kaže „Cilj je proizvesti proizvod na koji ste ponosni, iza kojeg možete da stanete i za koji možete da garantuje u celosti.”
Unapređenje prodaje
„U poslednjih 10 godina dosta smo se bavili marketingom svesni važnosti prave, tačne i brze informacije. Uglavnom to radimo preko Fejsbuka, snimili smo jedan kratak spot za lokalnu televiziju, oglašavamo se preko lokalne radio-stanice. Slušajući komentare pratilaca, deluje nam da ta naša aktivnost donosi rezultate”, naglašava Mesaroš i dodaje da su nakon dugogodišnjeg upornog rada stvorili veliki broj stalnih kupaca koji su stekli poverenje u njihove proizvode i koji svakodnevno dolaze. Sugestije, predloge i kritiku shvataju kao najbolju nameru svojih vernih mušterija i na to gledaju kao obostrani interes. „Na Fejsbuk stranici osmislili smo rubriku „Velemajstori pekarstva” kroz koju pokušavamo da vizuelno, fotografijama pekarskih proizvoda naših vrhunskih kolega širom sveta ovaj predivan zanat približimo širokom auditorijumu.” Unakrsne promocije brendova praktikovali su sa mlečnim industrijama, čijim su rezultatima veoma zadovoljni. Imaju stalnu saradnju sa najpoznatijim svetskim proizvođačima pekarskih smeša i sirovina, sa kojima često rade na razvijanju novih proizvoda u svom pogonu, pa su i mušterije u prilici da degustiraju i daju svoje mišljenje o proizvodu koji nameravaju da uvrste u svoj asortiman. Prodajni objekti su brendirani kao i sva ambalaža, zaposleni imaju uniforme. Smatraju da je važno svakodnevno se baviti makretingom i komunikacijom sa potrošačima.
„Cilj nam je da zadržimo postojeće lojalne kupce i privučemo pažnju potrošača kojima nismo usputna stanica, ali bi zbog dobre preporuke zadovoljnog kupca i oni došli da probaju naše proizvode. Za sada smo koncenrisani na postojeće lokacije, međutim planovi se menjaju u zavisnosti od mnogo faktora, tako da ne isključujemo mogućnost proširenja ukoliko se pojavi neka atraktivna lokacija”, zaključuje Srđan Mesaroš. Pored svog redovnog poslovanja, Europa je aktivna u svojoj lokalnoj zajednici, a to objašnjava gospodin Mesaroš rečima: „Trudimo se da delujemo kao društveno odgovorna kompanija koja učestvuje, sarađuje i pomaže raznim sportskim događajima, udruženjima, klubovima, verskim zajednicama, Crvenom krstu.
Osećaj kada mislite i na druge kojima je vaša pomoć potrebna u ostvarivanju nekih viših ciljeva ne može da se uporedi ni sa čim. Zadovoljstvo je uvek obostrano.”
Rad u vreme pandemije
Kao i veliki broj pekara, na početku pandemije koronavirusa radili su sa smanjenim obimom. Asortiman se prilagođavao potražnji, kako gospodin Mesaroš objašnjava: „Naši cenjeni potrošači su navikli da u našim pekarama uvek mogu da kupe svež, odnosno topao proizvod pa iz toga razloga nije do sada bilo potrebe razvijati program pakovanih proizvoda, što ne znači da se u budućnosti nećemo pozabaviti i pakovanim asortimanom.”
Piše: Irina Maksimović, Pekar&Poslastičar Br. 29, oktobar/novembar 2020 god.