Andrej Bele, generalni direktor kompanija Hleb&kifle i Nova ishrana
Nakon konsolidacije, objedinjujući znanja i primenu novih tehnologija, iz kompanija koje sada dele lidersku poziciju u pekarskoj industriji našeg regiona, najavljuju uspešnu 2022. godinu.
Od leta 2020. godine kompanija Hleb&kifle i Ishrana Smederevo (sada Nova ishrana) posluju kao firma čerka kompanije Mlinar Zagreb, odnosno unutar Mlinar Grupe čiji je vlasnik MID Europa Fond. MID Europa Fond je najveći investicioni fond na tržištu centralne i istočne Evrope čija je strategija da u vlasništvu ima vodeće kompanije na tržištu koje su fokusirane na domaće proizvode i koje praktično zavise od rasta prihoda potrošača u ovom regionu. MID Europa Fond je vodeća investiciona kompanija privatnog kapitala u ovom delu Evrope koja trguje sa oko 5,2 milijarde evra prikupljenih još na samom početku poslovanja. Tako se kompanija Hleb&kifle obrela u društvu najjačih u pekarskoj industriji u regionu. O planovima, uz ovako velike promene u regionu posebno u Srbiji, saznaćemo u razgovoru koji sledi sa gospodinom Andrejem Beleom, generalnim direktorom Mlinara u Sloveniji i od skora generalnim direktorom srpskih kompanija Hleb&kifle i Nova ishrana.
P&P: U Beograd ste se vratili nakon malo više od dve godine, a pre toga ste ovde proveli devet godina na poziciji generalnog direktora strateškog poslovnog područja kafe i generalnog direktora Grand kafe d.o.o. u Atlantic grupi. U kom pravcu mislite da se promenilo pekarsko-poslastičarsko tržište u Srbiji u međuvremenu?
A.B.: Vidljivo je da je došlo do ukrupnjavanja na pekarskom tržištu, jer se pojavilo nekoliko velikih igrača koji su kupili ili napravili nove maloprodajne lance. To je dovelo do ozbiljnog povećanja ponude, u broju, asortimanu i kvalitetu, što je dobro iz perspektive krajnjeg kupca. Smatram da je to tek prva faza ukrupnjavanja, jer i dalje na tržištu Srbije postoji preko 5.000 pekara i nekoliko proizvođača koji proizvode respektabilne količine hleba, peciva i ostalih pekarskih proizvoda. Sa druge strane vidljive su i promene koje je sa sobom donela korona. Naša industrija zavisi od dnevnog kretanja ljudi: odlaska na posao, fakultet, školu. Istraživanje pokazuje da se u pekari najčešće kupuje obrok za „usput“. Pandemija je dovela do toga da većina stanovništva smanji aktivnosti van kuće i sve je to uticalo na pekarsku industriju. Možda nam je danas najveći zadatak da shvatimo kako i na koji način su se promenile navike naših potrošača.
P&P: Prošlo je više od godinu dana od akvizicije većinskog dela akcija kompanije Hleb&kifle. Kakve promene su do sada uneli novi vlasnici?
A.B.: U julu 2020. godine Mlinar Grupa postala je vlasnik firme Hleb&kifle i Nove ishrane iz Smedereva u kojoj se proizvodi najveći deo asortimana našeg lanca pekara, zatim pečeni smrznuti proizvodi koji se prodaju u svim većim veleprodajnim objektima i HoReCa segmentu, te pakovani pekarski proizvodi produžene svežine. Potpuno je jasno da smo nakon akvizicije morali pristupiti konsolidaciji poslovanja unutar grupe, jer smo sada uz Mlinarovo prisustvo u Hrvatskoj, Sloveniji i delom u Bosni i Hercegovini, deo najvećeg pekarskog maloprodajnog lanca u regionu. Ideja je bila da iskoristimo sve postojeće resurse koji su na našoj strani, pre svega bih naveo znanje, iskustvo, ali i primenu savremene tehnologije u pekarskoj industriji. Poseban izazov je bio da se zadrži aosrtiman koji je prepoznat od strane naših kupaca, ali i da se ponuda osveži i proširi ne dovodeći kvalitet proizvoda u pitanje. Drago mi je da mogu da najavim uzbudljivo proleće kada su novi proizvodi u našoj ponudi u pitanju.
P&P: Planovi MID Europa Fonda za hrvatski Mlinar su iskoristiti jasnu mogućnost da se konsoliduje regionalno maloprodajno pekarsko tržište i da se potom nastavi proširenje u Zapadnoj Evropi. Da li to podrazumeva i učešće srpkog lanca Hleb&kifle i na koji način?
A.B.: Osim u segmentu maloprodaje, ideja je da se kao grupa širimo sa izvozom na strana tržišta. Mlinar Grupa već uveliko posluje na tržištu Rumunije na koje veoma uspešno sa partnerima plasira zamrznute i polupečene proizvode. Istovremeno zanimljiva su nam i tržišta Belgije i Holandije, gde smo započeli pregovore. Kao članica grupe, Nova ishrana iz Smedereva svojim proizvodima može doprineti da naša ponuda bude još zanimljivija potencijalnim kupcima na drugim tržištima.
P&P: U kojoj meri će to uticati na promene u samoj firmi Hleb&kifle?
A.B.: Organizacionih promena će sigurno biti, ali jedino što mogu da garantujem je da se naša posvećenost kvalitetu neće menjati. Treba imati u vidu da su Hleb&kifle moderna i dinamična kompanija koja godinama uspešno posluje na pekarskom tržištu. Prepoznati smo po lancu pekara, a u svom asortimanu imamo različite tipove proizvoda kao što su razne vrste hleba, peciva, kolača, sendviča, salata i sokova, koji se proizvode u proizvodnim pogonima u Beogradu i Smederevu. Za širu javnost možda je delimično nepoznato da se naši proizvodi prodaju i u svim većim maloprodajnim lancima i HoReCa segmentu i to su smrznuta
i polupečena peciva, sveži hleb, ali i upakovani hleb produžene svežine.
P&P: Šta mislite o konceptu proširenja pekarskog asortimana kuvanim jelima, roštiljem, salatama i slično?
A.B.: To sigurno nije koncept ka kome teže Hleb&kifle. Iz tog ugla posmatrano, rekao bih da ćemo ostati dosledni tradiciji kada je najveći deo našeg asortimana u pitanju. Naravno i do sada smo bili prepoznati kao inovativni, neko ko je postavljao standarde prateći nove prehrambene trendove i promene navika potrošača. Spomenuo bih samo naše hrono proizvode, kao i proizvode bez glutena.
P&P: Da li kupci mogu da očekuju više funkcionalnih proizvoda, proteinske obroke, unapređena pakovanja?
A.B.: Kao što sam već rekao, pratićemo nove prehrambene trendove, svesni da postoji deo potrošača koji žele da segment zdravijih proizvoda proširimo u našim vitrinama. U kom pravcu ćemo tačno ići, odluči će naš tim za inovacije i razvoj.
P&P: Da li ćete u maloprodajne objekte uneti novine poput onih u Mlinaru u Hrvatskoj – odvojene delove prodaje za konzumaciju u objektu i „za usput“?
A.B.: Zasada to nije u planu. Želja nam je da starijim objektima renoviranjem vratimo stari sjaj, ali i da izmenama u vizuelnom konceptu enterijera doprinesemo doživljaju zadovoljstva kupca prilikom ulaska u Hleb&kifle pekaru. Potrebno je naglasiti, da i Mlinarove pekare u Hrvatskoj nisu odvojeni fizički na delove za „za usput“ i konzumaciju u objektu, nego je to samo vizualizacija kod nekih većih objekata. I mi imamo danas na području Beograda nekoliko pekara koje imaju zaseban prostor za sedenje, odnosno konzumaciju u lokalu, a i sama istraživanja nam govore da skoro 50 odsto kupaca konzumira naše proizvode kada napusti objekat.
P&P: Kakve promene se mogu očekivati u proizvodnji Nove ishrane doo Smederevo?
A.B.: U periodu pred nama sigurno ćemo raditi na osavremenjivanju samog procesa proizvodnje, implementacijom novih tehnoloških rešenja. To će zahtevati od nas i ulaganje u edukaciju naših zaposlenih. Taj spoj savremene tehnologije i edukovanog kadra jedini je odgovor na sve izazovnije zahteve tržišta. Takođe, pred nama je zahtevan investicijski ciklus u Smederevu u smislu novih tehnologija koje će nam omogučiti proizvodnju zdravih proizvoda, te proizvoda produžene svežine, ali svakako bez upotrebe veštačkih komponenti.
P&P: S obzirom na strategiju većinskog vlasnika, usmerenje na organski rast poslovanja – ekspanzija kroz povećanje obima proizvodnje, razvoj novih proizvoda, privlačenje novih kupaca – da li ćete proširivati i menjati asortiman, pre svega mislim na proizvode Nove ishrane?
A.B.: Do nekih izmena će sigurno doći u cilju povećanja produktivnosti i bolje organizacije. Neke proizvode ćemo prebaciti u druge pogone, zauzvrat uvešćemo nove proizvode koje ćemo kao grupa plasirati i na druga tržišta. Svakako moramo iskoristiti sve sinergije između naših proizvodnji u regionu, tako da već sada intenzivno radimo na optimizaciji proizvodnog asortimana između naših pogona u Smederevu, Osijeku i Zagrebu. Svakako očekujemo rast poslovanja i kroz otvaranje novih maloprodajnih objekata, jer ćemo trenutno aktivnom 51 maloprodajnom objektu u godini dodati još najmanje osam, kako na području Beograda, tako i u nekom od većih gradova Srbije.
P&P: Da li ste zadovoljni distribucijom programa smrznutih proizvoda van svog lanca?
A.B.: Naše sveže, polupečene i pečene smrznute proizvode već odavno možete kupiti u pekarama u skoro svim većim trgovinskim lancima, a ceo jedan naš sektor bavi se prodajom ovih proizvoda u HoReCa segmentu. Dobre rezutlate u veleprodaji beležimo već u poslednjem kvartalu 2021. godine pre svege zbog sistemske obrade ključnih kupaca, te reorganizacije lanca snabdevanja sa našim partnerima, kompanijama Ralu i Trivit.
P&P: Da li ćete zadržati prepoznatljiv dizajn Hleb&kifle ili imate u planu rebrendiranje?
A.B.: Hleb&kifle su jak, prepoznatljiv i voljen brend na tržištu Srbije, tako da nema govora o rebrendiranju. Potpuno sam siguran da zbog našeg vizualnog identiteta nikad nećete Hleb&kifle pomešati sa nekom drugom pekarom. Međutim, treba delovati u skladu sa promenama koje sadašnji trenutak nameće i pratiti trendove kad je dizajn enterijera u pitanju. Tako da ćemo sigurno uraditi neke korekcije u izgledu naših pekara, ali rekao bih da će to biti manji fejslifting.
P&P: Planirate li marketinšku kampanju kojom ćete obeležiti novo poglavlje u kompaniji Hleb &kifle?
A.B.: Period koji je pred nama sigurno će biti obeležen pojačanom i otvorenijom komunikacijom nego što je to bilo do sada. Zanimalo nas je šta potrošači imaju da kažu kada su svi segmenti našeg poslovanja u pitanju: od izgleda pekara, preko asortimana i potencijalnih novih proizvoda, odnosa cena kvalitet, do stručnosti i ljubaznosti zaposlenih u pekarama Hleb&kifle. Zato smo sproveli opsežna istraživanja koja su obuhvatila analizu tržišta, ali i želje i navike potrošača. Na osnovu saznanja koja smo dobili napravili smo plan delovanja u narednom periodu. Sasvim je sigurno da ćemo novitete koje smo najavili podržati i odgovarajućom marketinškom kampanjom.
P&P: Da li imate problem sa radnom snagom u Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj?
A.B.: Problem sa edukovanom radnom snagom isti je za ceo region – sve teže je naći dobar kadar. Kada pogledate oglase za posao, shvatate kolika je zapravo potražnja, što je uzrok česte fluktacije zaposlenih od poslodavca do poslodavca.
P&P: Hleb&kifle se veoma uspešno kotira u onlajn prodaji preko platformi Wolt i Glovo. Koji vaši proizvodi su najtraženiji?
A.B.: Zasada smo samo na Wolt platformi. Pre godinu dana kad smo započinjali saradnju, mislili smo da lanac pekara kao što su Hleb&kifle prosto treba da budu na platformi za dostavu, ali nas je sve iznenadilo koliko su moguće promene navika potrošača u vrlo kratkom vremenskom periodu. A najprodavaniji proizvodi su mini kroasani, rol viršle i hrono proja.
P&P: Da li očekujete rast prodaje u ovoj godini?
A.B.: U 2021. godini samo u maloprodaji zabeležili smo skoro 15 miliona prodatih komada i uslužili 5 miliona kupaca i približili se po rezultatima 2019. godini koja je bila jedna od najboljih po prodaji. Verujem da će se taj trend nastaviti i da ćemo u ovoj godini otići korak dalje. Prostora za širenje i otvaranje novih maloprodajnih objekata ima, imamo dobar i uigran tim, spremni smo za investicije, tako da ne vidim razlog da nam 2022. godina ne bude najbolja do sada. Planovi postavljeni za 2022. godinu su veoma ambiciozni i kao što sam rekao u uvodu, želimo da našoj kompaniji vratimo stari sjaj. U kojoj će meri ti planovi biti realizovani, nažalost ne zavisi samo od nas, nego i od eksternih faktora. Svakodnevno smo svedoci poskupljenja, kako energenata, tako i neophodnih sirovina i repromaterijala koje koristimo u našoj branši. Tu pre svega mislim na brašno koje ima globalni trend rasta cena, tako da pozdravljamo svaku regulaciju cena od strane države krajem 2021. i početkom 2022. godine, kao i aktiviranje robnih rezervi pšenice i stavljanje pod kontrolu cenu struje za prvu polovinu ove godine.
Piše: Irina Maksimović, magazin Pekar&Poslastičar broj 37, februar/mart 2022.