Parče priče o prošlosti, sadašnjosti

Ponosni naslednici dobrog glasa

Poslastičarnica Stamevski posluje već skoro 70 godina. Ovu porodičnu firmu započeo je kao pekaru Veselin Stamevski sa svojom suprugom Živkom u Staroj Pazovi. O čuvenom hlebu koji je pravio znaju svi u celom tom kraju u kome i danas žive i rade njegovi naslednici. Recept za čuveni hleb koji je pravio od prvog dana, Veselin Stamevski od 1953. godine nije decenijama menjao – uvek je bio konstantne teksture i ukusa. To je bio primer kakav hleb treba da bude. Pored toga, Veselin Stamevski i njegova supruga Živka u ponudi su imali još ponešto iz jednostavnog pekarskog asortimana i to uvek umešeno po visokim standardima kvaliteta.

prva i druga generacija treća i četvrta generacija

Naslednici su negovali tu tradiciju 70 godina i dobar glas proširili na ceo region. Promenio se asortiman, ali su standardi ostali onakvi kakve je postavio deda Veselin Stamevski. S tim što danas, umesto 100 hlebova dnevno, proizvode više od 30 tona poslastica mesečno. Posluju sa timom od preko 150 ljudi, a svoje proizvode plasiraju u više od 400 prodavnica širom Srbije, Crne Gore, BiH, Hrvatske i Slovenije. „Reč tradicija je veoma jednostavna i kratka, ali je značenje jako složeno i obavezujuće. Održala nas je pre svega upornost i doslednost pravim vrednostima i to ne samo kroz proizvode i način izrade, već i sveukupnim odnosima prema svim izazovima koje nosi dug period postojanja. Višegeneracijsko trajanje nosi velike izazove u očuvanju osnovnih postavki, ali treba i znati nositi se sa mnogim promenama i trendovima”, kaže Aleksandar Stamevski, sadašnji vlasnik i unuk Veselina Stamevskog i dodaje „Najznačajniji periodi su upravo generacijske promene, ali one uz koje uspešan model dobije održiv oblik koji se prenosi na dalja pokolenja i za koji neće postojati vremenske barijere. Moji otac i majka su to sačuvali, nastavili i dočekali da predaju mojoj porodici i meni, a evo, pojavljuju se pupoljci interesovanja i među mojom decom. Kada odrastete uz takav standard koji su postavile vaše prethodne generacije, jednostavno ne želite nikakav kompromis sa nivoom kvaliteta u bilo čemu što radite.“

Stari recepti prilagođeni tržištu
Najveći izazov za Stamevske je u tome da se očuva tradicionalan način izrade, stari recepti i sirovinski sastav, a istovremeno da se odgovori na potrebe savremenog poslovanja i da se poštuju standardi i nove tehnologije. Tu je i konstantan rast tržišta, kapaciteta proizvodnje i edukacija svih kadrova. Pored očuvanja starih recepata, osluškuju tržište i gledaju da se prilagode potrebama potrošača. Upravo iz te komunikacije nastali su mnogi novi proizvodi ili već modifikacije nekih davno zaboravljenih. Stručni tim poslastičara bavi se i inovacijama koje vrlo lako nađu svoj put do zadovoljnih potrošača. Autentični i tradicionalni ukusi su ono što najviše privlači potrošače. „Danas, nakon skoro 70 godina, mogu slobodno da kažem da je upravo ta veština očuvanja tradicionalnih proizvoda i načina izrade omogućila da se naša porodična firma nađe na ovom nivou”, tvrdi gospodin Stamevski.

Poslovanje za vreme pandemije
„Pandemija je kriza koja je naišla, iznenadila nas i već se veoma dugo zadržala. Naravno da smo se u početku snalazili na neobične načine, ali su se za kratko vreme dogodile neke promene kojima se prilagodite i nastavite dalje. Kriza kao kriza čini svoje – ubrzava sve procese, smanjuje ili onemogućava prostor za razna uobičajena delovanja i traži brzo prilagođavanje, pa i preuzimanje većeg rizika u nekom trenutku, kako bi se ostalo na stabilnom i pravom putu. Na neki čudan način, krize ponude i neke nove izazove za sve nas i u toj situaciji, uz brze i dobre odluke, posledice mogu da se ublaže. Prilike su uvek oko nas, samo ih treba primetiti i reagovati pametno u svom poslu”, zaključuje Aleksandar Stamevski.

Razvoj maloprodaje
Razvoj maloprodajnih objekata kao način daljeg razvoja ovog brenda, postoji u planu veoma dugo. Za porodicu Stamevski ovaj period krize je ubrzao proces donošenja odluka o nekim novim malorodajnim objektima što će se, uvereni su, pokazati kao dobar potez. „U našem poslu, kao i u svakom drugom, neophodno je napredovati. Poslastičarsvo je divna i specifična delatnost koja donosi korisnicima veliko zadovoljstvo i užitak i zato obožavam ovaj posao. Da bismo mogli da se ostvarimo u potpunosti, neophodno je da imamo otvoren kontakt sa konzumentima i da možemo da pratimo njihove najfinije želje, kako bismo ih i ispunili”, ističe gospodin Stamevski. Prvi lokal i ujedno onaj sa najdužom tradicijom nalazi se u Staroj Pazovi u sedištu firme. Drugi se nalazi u srcu Beograda, na Obilićevom vencu. Koncept tog lokala je mali brend šop sa specifičnom ponudom pored poslastica, poslužuju se još samo kafa i voda. U Novom Sadu prostor je u sastavu tradicionalnog kafea Opera i zajedno čine veoma prijatan i udoban kutak za uživanje nakon šopinga u pešačkoj zoni. Trenutno se oprema još jedna, prilično perspektivna lokacija na Novom Beogradu, u bloku 32. Kako tvrde, koncept koji će ovde primeniti pomeriće dosadašnje granice,
te će uz bogatu ponudu njihovih poslastica u ovom lokalu biti značajno zastupljena proširena ugostiteljska ponuda. Asortiman će pre svega biti upotpunjen drugim proizvodima, sa posebnim naglaskom na sladoled, koji već duže razvijaju i koji će biti predstavljen najverovatnije u ovom lokalu. Pored sladoleda, najavljuju još puno drugih autentičnih slatkih novina.

Novi proizvodi
U proizvodnji Stamevski imaju posebno odeljenje koje se isključivo bavi specifičnim porudžbinama. U tom odseku se svakodnevno isprobavaju novi recepti, novi izazovi kako bi se ispunile želje potrošača. Tako i nastaju novi proizvodi. Pored stalnog usklađivanja sa trendovima, često su i sami uveli neke trendove na naše tržište, na šta su posebno ponosni.
U stalnom asortimanu, namenjenom pre svega velikim kanalima prodaje, ima noviteta ali ne toliko dinamično kao u direktnoj prodaji. Ti procesi promene asortimana su nešto složeniji, pa ih drugačije planiraju. Jedan od specifičnih novih proizvoda je program slatkiša Victus. Za njega gospodin Stamevski kaže da je to novi proizvod i novi pravac koji su pokrenuli. U pitanju je slatkiš koji u sebi ne sadrži šećer i koji je obogaćen proteinima. „Veoma sam zahvalan svim svojim kupcima, a posebno onim osobama koje vode više računa o ishrani iz zdravstvenih ili estetskih razloga. Upravo taj trend i pravac pokrenuo je i realizovao moj sin Kristijan sa celokupnim stručnim timom poslastičara. Veoma sam ponosan na to i raduje me što će nove generacije u našoj porodici nastaviti ovo čime se bavimo.”

Oprema i nove tehnologije
„Nova oprema je uvek aktuelna u našem poslu ali sa novim tehnologijama smo veoma oprezni. Danas hiperprodukcija sve više ulazi u mnoge delatnosti, što je i logično. Tehnologija napreduje veoma brzo i nude se mnoga praktičnija i brza rešenja za sve faze proizvodnje. Trudimo se da ostanemo autentični i da sačuvamo sve one epitete koji su nas i učinili ovakvima, a sa druge strane moramo i napredovati u svim segmentima. Još se vešto snalazimo u tome i to nam je jedan od prioriteta u budućnosti – da dozvolimo tehnologiji da se umeša taman toliko da ne ugrozi autentičnost i pravi kvalitet tradicije a da nam omogući razvoj i rast”, ističe gospodin Stamevski i dodaje da su zaposleni u njihovoj firmi i najvrednija tehnologija koju imaju. „Još odavno se vladamo jednostavnom izrekom: Koliko ruku – toliko proizvoda.”

Standardi
Poštovanje standarda kvaliteta i bezbednosti proizvoda za potrošače u Stamevskom traju već 70 godina. To podrazumeva disciplinu bez kompromisa, kako bi standard bio sproveden u praksi. U modernom poslovanju dopunjeno je poštovanjem zakonskih okvira koji to propisuju. Ova porodična firma ima integrisan menadžment sistem – FSSC 22000, sistem menadžmenta bezbednošću hrane u koji su implementirani standardi HACCP i ISO 22000, zatim ISO 9001, sistem menadžmenta kvalitetom neki od osnovnih standarda koje sprovode za proizvodnju, higijenu, bezbednost i upravljanje. Gospodin Stamevski dodaje da je njima posebno važan i standard koji se odnosi na zadovoljstvo korisnika ISO 10002.

Plasman
Stamevski proizvode naći ćete praktično svuda, u velikim trgovačkim sistemima, malim maloprodajnim objektima, na pumpama, u kafeima, hotelima, restoranima… Ali, sve se pokrenulo iz lokalne pekare poslastičarnice u Staroj Pazovi. Na početku podršku su im pružili STR objekti pretežno iz Beograda i Novog Sada, na čemu će ova porodica biti uvek zahvalna. Vremenom su se asortiman, pakovanja i logističke mogućnosti razvijale. Posebno HoReCa, kanal prodaje koji ističu kao veoma značajan jer neguju obostrane interese sa zainteresovanim klijentima. Pored redovnog asortimana u saradnji sa HoReCa kupcima, uvode i asortiman sa specifičnim zahtevima hotela ili restorana koji žele da imaju jedinstvenu ponudu. U tom kanalu prodaje postoje razni izazovi, od kojih je, prema rečima gospodina Stamevskog najveći je sezonalnost u radu ili velike oscilacije u određenim periodima koje je teško pratiti konstantnim kvalitetom proizvoda i raznovrsnom ponudom u njihovoj sopstvenoj organizaciji. Iako to nije lako, taj problem smo rešili ponudom i mnogim tehničkim i logističkim rešenjima i tu očekijemo veliki uspeh.

Potrošači
„Potrošač je zahtevan na svim tržištima. I treba da bude. Ukus je definitivno na prvom mestu svih kriterijuma, pa zatim slede dekoracije, oblici…Srbija je široka sa navikama i trendovima. Ako pogledamo i kroz istoriju i geografiju, uvek smo bili neki spoj ili na putu raznih kultura koje su kroz vreme ostavljale po nešto u svemu, pa tako i u poslasticama. Danas je teško odmeriti da li je dublji trag ostavio Orijent u kome su popularnost kod nas stekle baklave, tulumbe, orasnice ili austrougarske ‘rozen’ torte, ‘esterhazi’, ‘doboš’, ‘saher’, kao i trendovi modernog poslastičarstva iz Francuske, Italije, Belgije….”, kaže Aleksandar Stamevski i dodaje da je u svemu tome, Srbija jedna srećna i slatka sredina, jer je pored svojih autentičnih slatkiša, prihvatila i usvojila i druge trendove i napravila bogatu lepezu izbora. „Jedan od krunskih ciljeva za porodičnu firmu Stamevski i za sve nas koji smo je stvarali, kroz prethodnih skoro 70 godina, bio je izvoz. Ovo ne ističem iz finansijskih ili nekih materijalnih razloga, već zato što smatram da je za sve nas, za Srbiju, važno da upoznamo svet sa onim što dobro radimo. Pokazali smo u teškim i dugim vremenima iza nas da smo sposobni da istrajemo i sačuvamo velike vrednosti. Dokaz za to je naše tržište i veliko zadovoljstvo potrošača i saradnika što ostaje i apsolutni prioritet u budućnosti.
Ne možete biti bolji gost nego domaćin. Tu nešto ne bi bilo u redu. Te vrednosti treba isticati i van naših granica kako bismo podizali svest o nama. Ima tu još bezbroj dobrih primera pored nas. Bogata smo zemlja talentima i upornošću. Veoma sam srećan kada se neka naša uspešna kompanija, pored srpskog tržišta, dokaže i na nekom drugom”, zaključuje gospodin Stamevski. Mnoštvo graničnih i carinskih barijera uspešno premošćavaju. Sarađuju sa Hrvatskom, Slovenijom, Nemačkom kao i sa zemljama u regionu Crnom Gorom, Bosnom, Severnom Makedonijom. S obzirom na to da je u pitanju svež proizvod bilo je neophodno uspešno ostvariti tehnološki proces proizvodnje i sistem dubokog i brzog zamrzavanja koji je omogućio čuvanje kvaliteta, bezbednosti i roka upotrebe proizvoda. Tu tehnologiju uveli su još 2015. godine i dalje razvijaju mrežu zadovoljnih kupaca i potrošača i van granica naše zemlje.

Marketing
Iako u marketing veruju kao u nešto bez čega se danas ne može, gospodin Stamevski je ubeđen da je njihov najjači marketinški adut – njihov proizvod. Oko njega se sve dešava i priča se cela priča. Srećan je i ponosan na to da je treća generacija njegovoj porodici koja ima i privilegiju i priliku da čuva i razvija nasleđe vrednosti koje je odavno postavljeno – što im, kako kaže, daje fantastičnu osnovu za marketing. S obzirom na to da su društvene mreže neizostavan deo marketinga danas, aktivni su i na tom polju. „Ipak, prednost dajem direktnom kontaktu sa potrošačima i za to smo uvek raspoloženi. Degustacije su najbolji primer, jer na taj način prezentujemo sve kvalitete kojima raspolažemo i ostavljamo zainteresovanima da sami donesu sud o nama. Verujemo u sebe, imamo šta da pokažemo i zato nam je to najdraži marketing”, zaključuje Aleksandar Stamevski.

U proizvoizvodnji Stameodnji Stamevski imaju posebno odeljenje koje sevski imaju posebno odeljenje koje se isključivisključivo bavi specifičnim porudžbinama. U tom odseku se svakodnevno isprobavaju novi recepti, noecepti, novi izazovi kako bi se ispunile želje potrošača. Tako i nastaju novi proizvoizvodi. Porored stalnog usklađivanja sa trendovima, često su i sami uveli neke trendove na naše tržište, na šta su posebno ponosni.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije predstavljamo