Pekara Starčević

Peciva bez adetiva

Novi milenijum, koliko dobrog nam je doneo u smislu savremenih tehnologija i komunikacija, možda nam je još više toga uskratio. Vreme kao da više ne merimo danima, čak ni satima, već trenucima koji nam izmiču pred očima. Trka modernog doba pregazila je spokojna porodična jutra i donela nam novi početak – pojesti nešto s nogu. Korak savremenog doba uhvatili su i pekari. Pored toga što svaki kvart ima svoju omiljenu pekaru, ponuda peciva, što slanih što slatkih, prevazilazi maštu. Premašiti konkurenciju postaje imperativ poslovanja i nimalo lak zadatak. Veliki korak napred napravio je jedan mladi, hrabri pekar sa vizijom koja će da traje. Vladimir Starčević. Ovaj rođeni Užičanin, od malih nogu znao je svoj put, a na sredini tog puta desila se pekara. U samom centru rodnog grada, prekoputa prve osnovne škole, februara 2019. otvorio je vrata objekta za prodaju pekarskih proizvoda, a na vratima istog nalazi se neobičan natpis, stop aditivima. „To je nešto po čemu smo autentični. Pravimo nešto što je skroz zdravo, a to je danas teško naći.’’

Kada znaš gde ideš, ni koraci ti nisu teški
O svojim počecima gospodin Starčević kaže: „ Kada sam upisivao školu, nisam hteo nijednu drugu, nego za pekara. To mi je bila jedina želja’’. Nakon završene pekarske škole, iz rodnog grada odlazi u Požarevac gde završava školu za prehrambenog tehnologa. Kaže da je vrlo rano shvatio da škola bez iskustva ne znači mnogo, a da bi stekao iskustvo, počinje da radi u pekarama u Beogradu, Crnoj Gori, Sloveniji, Italiji…Promenio je mnogo radnih mesta u želji da stekne što više iskustva, i naravno znanja. „Uslovi za rad bili su katastrofalni, ali uprkos svemu, cilj je bio samo jedan: da otvorim jednog dana svoju pekaru. Poslednje radno mesto bilo
mi je u Beogradu. Tada smo već brat i ja tražili odgovarajući lokal za svoju pekaru. Iskrsao je dobar prostor kod nas u Užicu, pozajmili smo nešto novca, zakupili lokal i krenuli. Rizikovali smo maksimalno, ali smo znali da ćemo uspeti!’’ objašnjava Vladimir Starčević. I uspeli su!

Pekar Starčević danas ima tri prodajna objekta, u Užicu, na Zlatiboru i u Požegi. Zaposlenih je 35. Ipak, ističe da su radnici najveći problem: „Veliki je problem objasniti jednom Srbinu da nešto treba da bude perfektno, da svako pecivo mora da bude istog oblika i veličine, iste gramaže, jednako nafilovano. Teško je naći pekara koji će svakog dana napraviti pecivo da bude isto kao prethodnog, prodavačicu koja će uvek biti ljubazna i nasmejana… Svaki pekar koji je došao kod nas da radi učio je posao prvo od mene lično. Shvatili smo da u ovom poslu nije dovoljno biti samo dobar pekar, treba sklopiti više zanata: biti dobar računovođa, psiholog, trgovac, sve u jednom. Teško je i sve ovo sada održati na istom nivou. Najlakše je bilo krenuti. Zamisliti, osmisliti, ali održavanje svega ovoga sada je teško. Ipak, imamo sve više iskustva, mnogo smo naučili na svojim greškama, i vidim da smo uprkos svemu sve bolji i bolji. Imamo u planu i da se širimo dalje.’’ Kako kaže, u proizvodnji od prvog dana koriste novu, najbolju opremu koja se može naći na tržištu. I dalje, dok se proširuju, teže da svaka mašina koja uđe u pekaru bude nova, najboljeg kvaliteta. Vladimir ističe da koliko god neko imao znanja, bez kvalitetne opreme to znanje ne može da primeni na istom nivou.

Enterijer
Pre nego što kupac uopšte proba neko od peciva iz ponude, on se upoznaje sa prostorom u kojem ga dočekujete. Našeg sagovornika smo pitali koliko pažnje je posvetio uređenju enterijera i koji je prvi utisak koji je želeo da ostavi, a on nam je svoju viziju ovako objasnio: „Ceo ovaj prostor je bio moja ideja još mnogo pre nego što smo pekaru otvorili. Još dok sam bio u osnovnoj školi i kad sam tek upisao školu za pekara, znao sam kako će jednog dana moj prostor izgledati. Svima sam pričao da će moja pekara biti u nekom rustik stilu – cigla, drvo… samo stare, stare stvari, ničega previše. Želim da se oseti neka toplina kad se uđe, kao da ovaj prostor postoji 150 godina unazad i da se prenosi na sledeće generacije. To smo želeli da postignemo i mislim da smo u tome i uspeli. Često me pitaju koji nam je arhitekta osmislio prostor, i ne veruju kad im kažem istinu.’’

Promocija
Osnova uspešnog poslovanja danas je apsolutno dobra, kvalitetna prezentacija. Pre svega na društvenim mrežama. Pekar Starčević toga je i te kako svestan. Ističe da je prvi u užičkom kraju pokrenuo instagram stranu. Nalog vodi devojka koja se inače bavi fotografijom, a svako fotografisanje, kako kaže, lično isprati, jer želi da bude siguran da će svako pecivo biti prezentovano na najbolji mogući način. Svestan je da ga konkurencija kopira, kako u načinu rada, tako u načinu promocije. Kaže da je bilo pokušaja i kod drugih da se proizvede pecivo bez aditiva, ali bez konkretnog uspeha. Deo poslovne politike Pekare Starčević je da svoje tajne neće otkrivati. Kaže da nije otkrio toplu vodu, već da je samo otišao korak dalje u odnosu na konkurenciju. „Svako naše pecivo napravljeno je bez aditiva, to garantujem životom. Iako mnogi ne veruju da se jedan kroasan može umesiti bez aditiva, moguće je. Postoji poseban način rada, ali koji, to ne želim da otkrivam. Sve je moguće samo ako posvetite dovoljno pažnje, vremena i ljubavi tome što radite. I to ljudi prepoznaju.’’ U budućnost gledaju sa optimizmom. U planu je otvaranje još jednog objekta, prvo u Užicu, a posle i dalje, možda i Beogradu.

Piše: Tihana Vučković, magazin Pekar&Poslastičar, broj 33 jun/jul

Pogledaj i ostale članke iz kategorije predstavljamo