Na poslednjem Pekarskom danu, u organizaciji Pip Food Group, smo sa kupcima i partnerima iz celog regiona razmenili ideje, degustirali i predstavili najnovije proizvode koje smo razvili kao odgovor na trendove i izazove sa kojima se pekari danas suočavaju. Kada govorimo o trendovima, važno je shvatiti da oni ne nastaju sami od sebe – oni su rezultat potreba i očekivanja potrošača. U tome vidimo paralelu sa poznatom pričom iz sveta sporta: NIKE je osamdesetih godina preokrenuo tržište košarkaških patika jer nije sledio ustaljene pretpostavke, već je imao hrabrost da uradi nešto drugačije. Dok su Converse i Adidas verovali da će i dalje dominirati visoki igrači, NIKE je prepoznao potencijal Majkla Džordana i, uprkos riziku, ponudio mu partnerstvo koje je promenilo industriju.

Možda se i pitate kakve sad veze imaju patike sa pekarstvom? Svakako da nemaju nikakve, ali odnos kompanije NIKE prema tržištu i zaobilaženje pretpostavki i predviđanja, praćenje trendova, ujedno smeo i hrabar potez izlaska iz zone komfora, mogu i te kako da se povežu. Teško mi je bilo da nađem korelaciju između pekarstva i patika, ali s obzirom na to da su naši inicijali kompanije PIP, bilo je neminovno. Šalu na stranu, PIP kao kompanija posluje 33 godine i od samog osnivanja kroz konstantni rast i razvoj prati trendove u svojoj branši. Kako ovo plastično zvuči, složićete se. Kao kada neko napiše, budi hrabar i mudar u poslovnim zahtevima. Mi nismo pratili trendove mi smo pratili vas, potrošače zajedno sa vašim klijentima. Mi smo pratili male, srednje i velike pekare, industrijske, krajnje potrošače zajedno sa HoReCa segmentom. A šta su trendovi ako to nisu sami potrošači.
Slično tome, PIP Food Group već 33 godine ne prati slepo trendove, već ih stvara zajedno sa pekarima i njihovim potrošačima. Umesto da se oslonimo na pretpostavke da će potrošači uvek jesti isti hleb, pratili smo njihova stvarna očekivanja i potrebe. Tako smo razvili proizvode koji odgovaraju modernim zahtevima – bilo da su to zanatske pekare, industrijski proizvođači ili HoReCa segment.

Da smo se vodili isključivo tradicijom i pretpostavkom da će potrošači svakodnevno konzumirati samo beli ili kukuruzni hleb, propustili bismo priliku da rastemo i inoviramo. Umesto toga, usmerili smo se na stvarne promene u potrošačkim navikama i razvili širok asortiman proizvoda koji zadovoljavaju savremene zahteve tržišta. Trendove ne diktiraju kompanije – oni dolaze od potrošača. Naša uloga nije da namećemo rešenja, već da ih stvaramo zajedno sa vama.

Razvoj proizvoda u skladu sa tržišnim potrebama
U poslednjih 15 godina potrošnja hleba po glavi stanovnika pala je za 44% (na svega 51 kg godišnje). Ovaj trend je zahtevao prilagođavanje ponude kroz stalne inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda. PIP Food Group je prepoznao promene u potrošačkim navikama i odgovorio razvojem proizvoda koji prate savremene trendove i zahteve tržišta.
Rani razvoj i diverzifikacija
• 2000 – Uvođenje proizvoda na bazi kukuruznog brašna, koji su kasnije unapređeni ekstrudiranim
kukuruznim brašnima radi poboljšanja nutritivne vrednosti i teksture.
• 2005 – Nakon blagog zasićenja kukuruznim proizvodima, uvedene su nove sirovine poput heljde,
kombinovane sa pšeničnim integralnim brašnom, prateći rastući trend zdravije ishrane.
• 2006 – Lansiran Premium Chia, bogat omega-3 masnim kiselinama. Čia semenke, poznate po
hranljivim svojstvima, brzo su pronašle svoje mesto u ponudi hlebova i peciva.
• 2007 – Pojava pojma „hrono ishrana“ inspiriše razvoj Chrono Mix-a, proizvoda baziranog na pšeničnom, raženom i heljdinom integralnom brašnu, obogaćenog semenkama (susama, lana, bundeve) i fermentisanim kiselim testom.


Dalji rast i prilagođavanje tržišnim promenama
• 2010 – Kao odgovor na nove zahteve potrošača, razvijen je beskvasni kalupski hleb baziran na tri vrste smeša, bogat proteinima i vlaknima. Ovaj proizvod je prepoznat i trenutno se prodaje u šest EU država kroz Lidl sistem.
• 2020 – Pandemija koronavirusa menja navike potrošača – raste potražnja za pakovanim i zdravim proizvodima. Kao odgovor, razvijen je Ultra Fresh, unapređena verzija Extra Fresh-a, poboljšavajući svežinu, volumen i smanjenje mrvljivosti pekarskih proizvoda.
• 2021 – Povećana svest o zdravoj ishrani dovodi do razvoja Control CL i Natural CL – proizvoda zasnovanih na prirodnim sastojcima i pogodni za Clean Label deklaraciju. Ovi proizvodi sadrže fermentisano pšenično brašno i acerolu u prahu, prirodni izvor vitamina C sa 30 puta više vitamina C od limuna.
Uspon funkcionalne hrane i nova inovativna rešenja
• 2023 – Sedam od deset potrošača sada čita deklaracije proizvoda (za razliku od samo jednog od deset u 2011). Kao odgovor na trend funkcionalne hrane, razvijen je Adriatic Gusto, baziran na krompirovim pahuljicama i durum krupici. Ovaj proizvod je već pokazao odlične rezultate u Sloveniji.
• U skladu sa regulativama i zahtevima tržišta, smanjena je količina soli u ovom proizvodu, što pokazuje PIP ovu sposobnost prilagođavanja različitim zakonima u EU.
• S obzirom na rastući trend zdravog života i povećan broj ljudi u teretanama, razvijeni su Protein Mix i Proteinske Palačinke, jednostavne za pripremu i bogate nutritivnim sastojcima.

Najnoviji trendovi i inovacije
• Sve veći značaj kiselih testa i starter kultura doveo je do razvoja Adriatic Delicates, Iskon Durum i Adriatic Ciabatta, kao i specijalnih hlebova bogatih semenkama (9 i 11 zrna). • Na Pekarskom danu predstavljeni su i najnoviji proizvodi – Brioche Mix i Nordic Mix, koji su izazvali veliko interesovanje među prisutnim partnerima i kupcima. • PIP Food Group nastavlja da prati, ali i oblikuje trendove u pekarstvu, nudeći inovativna rešenja koja odgovaraju savremenim potrebama pekara i krajnjih potrošača.
Ključne promene i izazovi u prehrambenoj industriji
Savremeni potrošači sve više obraćaju pažnju na ekološke sertifikate (FSC, reciklaža, IFS, ISO), a 40% Evropljana skenira QR kodove kako bi saznalo više o proizvodima. Globalno tržište zdrave hrane konstantno raste i očekuje se da dostigne vrednost od 1,3 do 1,6 milijardi dolara, pri čemu dominiraju funkcionalna i organska hrana, proizvodi za intolerancije i prirodni prehrambeni proizvodi. Migracije i demografske promene utiču na tržište – u poslednje četiri godine u Evropu je stiglo preko 6 miliona ljudi, dok će do 2050. 85% populacije živeti u urbanim sredinama. Takođe, prosečna starost stanovnika Evrope porašće sa 44 na 48 godina do 2060, što će oblikovati potrošačke navike.
Pažnja – najvredniji resurs 21. veka
U proseku, pojedinac dnevno primi preko 5000 marketinških poruka, što znači da se kompanije bore za pažnju potrošača. Rešenje leži u kreiranju sopstvene potražnje, edukaciji potrošača i praćenju trendova. Inspiracija može biti strategija Red Bulla, koji je stvorio tržište energetske industrije kroz pametan marketing i veštačku potražnju.

U prehrambenoj industriji ključ uspeha biće balans između zdravog i ukusnog proizvoda po pristupačnoj ceni. Potrošači žele manji procenat šećera, alternativne izvore proteina i funkcionalne sastojke poput acerole, stevije, čia semenki, spiruline, eritritola, meda, kurkume, kinoe, badema, kelja, batata i spelte. Ko će biti „Džordan pekarstva”, vreme će pokazati, ali je sigurno da će uspeh pripasti onima koji prepoznaju trendove i prilagode im svoje proizvode.
magazin Pekar&Poslastičar broj 55, februar/mart 2025