U Riminiju je od 19. do 23. Januara održan Međunarodni sajam sladoleda, poslastičarskih i pekarskih proizvoda i kafe – SIGEP, četrdeseti po redu. Ovaj glamurozan događaj pamtićemo po mirisima pržene kafe i čokolade iz različitih delova sveta, inovativnim dekoracijama i novim ukusima sladoleda, luksuznim pakovanjima za torte i kolače,vrhunski dizajniranim štandovima, inovativnom i modernom opremom, demonstracijama I takmičenjima virtuoza poslastičarstva.
Posetilo ga je više od 200.000 ljudi iz 185 zemalja sveta. Osim domaćina, najveći broj posetilaca bio je iz Nemačke, Španije, Francuske, Poljskei Engleske. Značajan broj posetilaca i izlagača dolazi sa tržišta SAD-a,Rusije i Kine. Srbiju su predstavljala dva izlagača: Dadex iz Mačvanske Mitrovice i Hani iz Novog Pazara. Na SIGEP-u se mogu videti novine koje proizvođači spremaju za tržište u narednoj godini, ali I čuti kako se tržište razvija i koji su glavni trendovi u industriji.
Sektor usluga vezanih za hranu se razvija i radikalno transformiše. Svetsko tržište hrane ima vrednost od 990 milijardi evra i neprestano raste (2,3% godišnji rast u svetu, 3% u Evropi). U kategorijama kafe, pekarstva, poslastičarstva i industrije sladoleda Italija je jedna od vodećih država u svetu. Prosečan Italijan 251 obrok godišnje pojede van kuće, po čemu je Italija treća u svetu, posle Japana (308) i Južne Koreje (324). SAD, Kina i Italija konzumiraju 51% slatkih pekarskih proizvoda u svetu. Kada se govori o konzumaciji kafe 52% tržišta čine SAD, Japan i Italija. Marketinški stručnjaci istakli su nekoliko najznačajnijih trendova u sektoru usluga. Mesta na kojima se služi hrana i piće su sve više hibridni prostori – knjižare koje postaju kafići, mesta na kojima se nude dodatni sadržaji zbog kojih bi se ljudi zadržali i posle obroka.
Kafa za poneti je svetski trend, koji nije još sasvim zaživeo u Evropi, a u Japanu je doveo do uvođenja flaširane kafe na tržište. Digitalne tehnologije menjaju iskustvo konzumacije obroka van kuće, ne samo uvođenjem novih cmetoda plaćanja, već i zahtevom za brzim obrocima. Promene su vidljive i u i tržnim centrima, gde prostori u kojima se jede dobijaju na značaju, jer ljudi tu dolaze da se druže i kupuju, čime ova mesta sve više doprinose popularnosti i identitetu tržnog centra. Na SIGEP-u su održana i dva velika takmičenja – svetsko takmičenje u prženju kafe (World Coffee Roasting Championship) i svetski kup za mlade poslastičare. SIGEP je prvi put bio domaćin putujućeg takmičenja u selekciji, pripremi, mešanju različitih vrsta i prženju kafe u kome je učestvovalo više od 20 zemalja. Pobedio je ruski predstavnik, drugo mesto zauzeo je Japanac, treće Francuz, što pokazuje da je pijenje kafe, a sa tim povezana i veština pripremanja dobre kafe danas globalno rasprostranjen trend. Mladi poslastičari takmičili su se u pravljenju umetničkih objekata od čokolade i šećera sa temom VOLARE. Titulu najboljih mladih poslastičara ponela je ekipa iz Italije, drugo mesto je zauzela Francuska, treće Singapur. Specijalnu nagradu za najbolji desert od sladoleda u čaši dobio je Singapur. U kategorijama najbolji desert od kafe, čokoladni kolač, najbolje pecivo i najbolje postavljen sto pobedile su ekipe iz zemlje domaćina. Deo programa SIGEP-a posvećen je edukaciji mladih poslastičara, za koje je održan kamp (international Pastry Camp) na kome su mogli da uče od najvećih majstora i stiču nove veštine, prateći evoluciju različitih svetskih škola poslastičarstva.
Ovogodišnji SIGEP je vredelo posetiti. Italijanski ministar Ugo Ravaneli izjavio je da je sajam izuzetan primer virtuozne saradnje odličnih brendova i sposobnosti da se „Made in italy“ na najbolji način prikaže svetu. Organizatori su zadovoljni posetom, promocijom brendova, predstavljanjem novih trendova i kvalitetom ovogodišnje ponude na sajmu. Virtuelna poseta je takođe znak velikog uspeha sajma -postavljeno je 10.000 fotografija sa oznakom #Sigep2019, a Fejsbuk stranicu SIGEP2019 je pratilo više od milion i dve stotine osoba iz celog sveta.
Piše: Nevena Tomić, Pekar & Poslastičar Broj 20, februar/mart 2019 god.