Poznati ruski pekarsko-poslastičarski lanac SLOJ, koji ima 12 lokala u Sant Petersburgu, otvorio je pre godinu dana i dva u Beogradu – na Vračaru i Dorćolu. Njihovim dolaskom u naš grad, lestvica kvaliteta, inovativnosti i kreativnosti podignuta je na viši nivo.
Iz razgovora sa Varvarom Gerlak, menadžerkom beogradskih lokala i Aleksandrom Agafonovim, pastri šefom, saznajemo da je u pitanju isti koncept kao u Rusiji, ali sa neminovnim prilagođavanjem našoj sredini. Osnovna razlika leži u procentu pekarskih u odnosu na pastri proizvode – u Rusiji se mnogo više konzumiraju oni prvi. Razlikuju se i u obimu proizvodnje – beogradska manufaktura bazira se na ručnoj izradi, dok je u Rusiji proizvodnja više industrijska. „Proizvodni pogon u Sant Petersburgu prostire se na 10.000 m2 – to je prava fabrika, sa velikim brojem artikala i distribucijom za celu zemlju, dok je beogradska priča mnogo manjeg obima i stoga ekskluzivnija.” Zanimljivo je da ovih dana Aleksandar odlazi za Rusiju da tamo, u bazi, implementira neke kreacije i podigne standard na nivo koji je ostvaren u Beogradu.

Beograd – dobar domaćin 
Elena Kovtun i Pavel Kalinski, kreatori  brenda i koncepta SLOJ i vlasnici lokala,  prepoznali su Beograd kao destinaciju  koja može da prihvati njihov brend i  vrlo su zadovoljni prijemom na koji  su naišli. Prvih dana mušterije su  bile njihovi sunarodnici, koji za ovaj  brend znaju, ali i komšije koje su im  vrlo brzo ukazale poverenje i dolazile  svakodnevno, posebno u bistro u  Gospodar Jevremovoj – udobno mesto  za susrete i trenutke opuštanja uz kolač,  pecivo i kafu, ali i kompletan ručak.  „Beograđani su nas polako otkrivali”,  priča nam Varvara, „jer smo ponudom  koja jeste bila nešto novo na ovom  tržištu privukli njihovu pažnju. Kada  su probili početnu barijeru, stekli  smo verne mušterije koje pričaju  o nama. Srećni smo jer vidimo da  oni znaju zbog čega dolaze i zaista  razumeju i cene ono što radimo.”
Poslastičarnice/pekare kao deo industrije zabave U Rusiji je u poslednje dve godine hrana postala industrija zabave. Restorani su novi muzeji i pozorišta, ljudi se lepo obuku i izađu u omiljeni lokal na doručak, ručak ili večeru. Prve ratne godine to su bile oaze u koje se na par sati sklanjalo od realnosti. Aleksandar dodaje još jedan kuriozitet: „Imućni ljudi mahom nisu u mogućnosti da napuste zemlju, a njihovi zahtevi su vrlo visoki. S jedne strane to je bio kreativni izazov za naše master šefove, ali je podrazumevalo i veliki pritisak, jer je trebalo držati njihovu pažnju i nuditi stalno nove kreacije”, iskren je Saša.
Energija i atmosfera prostora 
Dobro je, kaže nam Aleksandar, kada  su vlasnici iz profesije, jer oni znaju  od čega se sve sastoji ovaj posao i  šta sve treba da bude zadovoljeno  da bi brend imao život. Njegov šef  takođe je pastri šef, poznaju se još iz  vremena kada je bio vlasnik dva-tri  kafića, a kada je pre oko tri godine  pokrenuo SLOJ, ukazao mu je potpuno  poverenje, pa je Aleksandar, kao pastri  šef svih lokala u Rusiji, postavljao meni  i tamo i ovde. „Ono što je takođe od  presudnog značaja jeste timski rad,  koji podrazumeva da smo svi u funkciji  koncepta koji zajedno stvaramo.” Aleksandar posebno ističe atmosferu  i energiju prostora: „Prvi utisak koji  na mušteriju ostavi prostor, a to su  svi elementi koje možete da osetite – kolorit i dizajn, mirisi, muzika, način  na koji se osoblje ophodi prema  mušterijama i komunicira među  sobom – stvara konekciju sa kupcem.  Tek na kraju dolaze sami proizvodi  zbog kojih ste ušli u jednu ovakvu  radnju tj. lokal ”, zaključuje Saša.

Francuska baza, uz lični pečat 
U osnovi SLOJ recepata leži francuska  tradicija i tehnika izrade, uz inspiraciju  ruskim tradicionalnim poslasticama,  ali sa savremenim pristupom i  ličnim pečatom pastri šefa. „Želeli smo da sećanja na prve   kolače iz detinjstva, koje su nam  pravile bake i majke, donesemo  kroz nove formate, posebno kada je  dizajniranje tj. prezentacija u pitanju. Serviranje je važno jer prvi doživljaj  ostvaruje čulo vida, pa ga prati čulo  ukusa. To je i prostor za kreaciju,  mada smo mi u velikoj meri inovirali  i elemente osnovnog recepta.” Tako je u tradicionalni ruski medovik, čiji se krem pravi od pavlake, uveden  kajmak kao iznenađenje i sjajan  kontrast slatkoći karamela. „Ovaj  kolač je obimom vidno manji od  ostalih u vitrini, što opravdava ukus – prava mala slatka bomba.”  U razgledanju vitrine zadržali  smo se na još jednom standardu  ruskih poslastičarnica. U pitanju je  „napoleon”: „Poznato je da su kroz  istoriju ruske careve i carice, vlade  i ambasade služili francuski kuvari.
’Napoleon’ je jedan od kolača koji se vezuje za tu tradiciju i poznat je širom zemlje. Vrlo tanke korice i krem koji one upiju – to je tajna ovog kolača koji u našoj izvedbi ima jedan tajni sastojak – tonku. Primetio sam da ga ovde ne koriste, što je šteta jer daje zanimljivu notu”, kaže Aleksandar. Od vitrine sa kolačima vrlo je teško odvojiti se, gde vas, pored navedenih „napoleona” ili medovika, čekaju tartovi od limuna, krušaka ili jabuka, kafa-karamel-pekan torta, baskijski čizkejk, flan sa burbon vanilom… koji se koristi npr. pri serviranju Uz ove đakonije precizno su uparene domaće sorte vina – za potpun gastro doživljaj. Hleb i peciva Kada je reč o hlebu, ovde ga uglavnom služe uz doručak i ručak. SLOJ je poznat po serviranju doručka tokom celog dana, dok je meni za branč, ručak ili večeru zanimljiva fuzija ukusa: od velikog izbora salata, preko lepinja sa goveđim gulašem (ili paradajzom i inćunima), brioša sa paštetom od pileće džigerice, tabule sa piletinom, do supe od bundeve, velute sa lososom i brokolijem, kao i goveđeg burgera sa brokolijem i sosom od pečenog belog luka, fregole sa škampima i limunom ili karbonare na SLOJ način.

Aleksandar skreće pažnju na brioš, jaja benedikt (doručak): „Pravimo ga od ostataka testa za kroasane, što znači da nema otpada. Rezultat je sjajan jer brioš, zahvaljujući dužoj fermentaciji (testo odstoji dva-tri dana u frižideru) dobija na punoći ukusa i produžava mu se rok trajanja – ostaje svež i mekan više dana”, kaže naš sagovornik i ponavlja da se u beogradskoj proizvodnji sve izrađuje ručno. Izbor peciva je poseban doživljaj. Pored krosana, standardnog oblika kao i onih okruglih i kockastih – sa slanim i slatkim punjenjima, tu su krafini, brioš sa šljivama i bademima, švedska kifla sa cimetom i kardamonom, šepard kolač sa govedinom, slani i slatki koin, pan suis caprese ili sa spanaćem i sirom…
Sirovine 
Pastri šef SLOJA se pohvalno izrazi  o sirovinama koje nabavljaju na  našem tržištu: „Kada govorimo o  kvalitetu proizvoda i usluge, svaka  roba ima svog kupca. Važno je  samo biti precizan u određivanju  koncepta. U Srbiji se mogu naći  dobre sirovine, pitanje je šta sa njima  radite. Znate, za poslednjih 15 godina  uslužna delatnost se u Rusiji sa  nulte pozicije podigla do nivoa koji  može da se nosi sa bilo kojim velikim  gastronomskim centrom u svetu.  Sa podizanjem kvaliteta pojačan je  i pritisak, kako na vlasnike lokala  tako posebno na šefove. Navikli smo  da se prilagođavamo promenama  i to je bila prednost pri dolasku u  novu sredinu. Ono što od dobavljača  očekujemo jeste postojanost kvaliteta  sirovina koje nude i imamo odličnu  saradnju sa mnogima koji rade na  ovom tržištu. Pomirili smo se sa tim  da koristimo italijansko brašno, što  utiče na cenu, ali nije bilo izbora.  Povrće, voće, mlečne proizvode i  meso nabavljamo iz domaćeg uzgoja  i zadovoljni smo”, zaključuje Saša.  Komplimente iskazane ovom vrednom  timu koji stoji iza beogradske  SLOJ priče prenosimo i na kraju  predstavljanja njihovog koncepta: Hvala  vam što ste pekarsko-poslastičarsku  scenu našeg grada obogatili ovim  iskustvom, koje pravi razliku.
„Polako…” 
„Radovali smo se dolasku u vaš  grad”, priča nam Varvara, „ali su nam  već prvi pregovori sa izvođačima  radova ukazali na kulturološke  razlike, na prvom mestu odnos  prema radu. Vi radite da biste  živeli, a mi Rusi – obrnuto. Reč na  koju sam najčešće nailazila u tim  nesporazumima bila je ’polako’ –  počevši od radnika pri adaptaciji,  preko kelnera i prodavaca do samih  mušterija. Iako u početku stresno, ovo  usporavanje je počelo da mi prija, jer  ste me naučili da živim relaksiranije  i nađem i vremena za sebe.”  Ako ovome dodamo Sašinu  opasku da bi se pri kraju svog  radnog veka rado doselio u  Beograd, zaključujemo da i naše  ’polako’ ima svojih prednosti.
Piše: Jasna Žarković, magazin Pekar&Poslastičar broj 54, decembar 2024.
Foto: Sloj
 
 