Novo Puratosovo istraživanje tržišta, Taste Tomorrow, poput vremeplova nam donosi uvid u to kako će izgledati budućnost i šta potrošači očekuju do 2030. godine, bar u oblasti pekarstva, poslastičarstva i čokolade. Istraživanje je sprovedeno, u saradnji sa Ipsosom, na golobalnom nivou, u više etapa i uključivalo je 66 stručnjaka iz oblasti hrane: maloprodajni sektor, trendsetere, blogere iz oblasti hrane, futuriste, novinare, vodeće nutricioniste… Obuhvaćeno je 16 relevantnih tržišta širom sveta, uključujući osam trendseting gradova: San Francisko, London, Pariz, Dubai, Šangaj, Tokio, Sao Paulo i Kejptaun. Osim stručnjaka iz oblasti hrane, u istraživanju je učestvovalo 80 fudija i 17 000 potrošača iz više od 40 zemalja. Istraživanje se bavilo svakodnevnim navikama u životu potrošača. Potrošači su imali zadatak da sami navode primere, u vidu fotografija i filmova o hrani, i da nam na taj način pokažu šta su dodatne vrednosti proizvoda za njih i šta im je zapravo važno pri odabiru istih.
Koji su to trendovi u budućnosti?!
Ukus – U našim prethodnim istraživanjima smo videli da potrošači žele inovacije, ali umereno. Ključno je da se ne udaljavamo previše od klasičnih ukusa i onog što im je poznato. Danas, uočavamo da potrošači i dalje vole tradicionalne proizvode, ali očekuju da budu iznenađeni i nečim novim. Nadaju se nekim neobičnim i egzotičnim ukusima sa druge strane sveta. Da bi hrana bila kusna, mora imati i teksturu, ali mora lepo da izgleda i bude lepo aranžirana.
.
Zdravlje – Više nego ikad, potrošači se trude da žive što zdravije. Ali kako hrana može postati zdravija?! U prethodnim istraživanjima bilo je dovoljno oduzeti štetne sastojke, ali taj trend je donekle sada modifikovan. Novo istraživanje nam pokazuje da nije dovoljno smanjiti štetne sastojke, nego je neophodno dodati nove, one koji hranu čine zdravijom.
.
Svežina – Potrošači i dalje mere svežinu svojim čulima (mirisom, vidom i dodirom), ali je novo istraživanje pokazalo da, kada je u pitanju svežina, proveravaju i datum proizvodnje, kao i datum isteka roka proizvoda. Sve veći broj potrošača traži taj podatak na pakovanju.
.
.
.
Ručni rad – Definitivno najpopularniji trend u industriji hrane i obezbeđuje čistu dodatnu vrednost proizvodu. Istraživanje je otkrilo da su potrošači spremni da plate više za proizvode koji su ručno rađeni. Privlačni su im zanatski proizvodi urađeni na ovaj način jer cene trud i znanje koji su majstori uložili u njega.
.
.
Etika kao životni stil – Ukoliko možete da se uklopite sa ovim trendom, možete kreirati proizvode koji imaju dodatnu vrednost za potrošača. Ovo se odnosi na tvrdnje o očuvanju životne sredine, održivoj proizvodnji hrane, dobrobiti životinja i kupovini proizvoda iz lokalnog okruženja.
.
Viši nivo iskustva – Kakvo je to iskustvo koje potrošači očekuju?! Kada je ukus u pitanju, definitivno nema prostora za bilo kakav kompromis. S druge strane, pokazalo se da je atmosfera koja prati hranu veoma bitan parametar. Usluga sa osmehom i atraktivno serviranje hrane mogu napraviti veliku razliku. U doba ere tehnologije očekuje se da budu postavljeni digitalni asistenti koji bi pružali dodatne informaciije o proizvodu. Potrošači očekuju nove kreativne recepte. Iskustvo nije više jednosmerna ulica.
.
Ultimativna pogodnost – Potrošači imaju sve manje vremena i žele da im je hrana na dohvat ruke, bez kompromisa kada je u pitanju kvalitet. Možemo reći da je „Želim sad i želim odmah!“ parola današnjeg potrošača.
.
.
Ultra lično – Ranije smo ovaj trend viđali samo na personalizovanim rođendanskim tortama, dok danas mislimo da smo tek na početku ovog trenda. Potrošači smatraju da hrana treba da bude što ličnija, da bude kreirana za svakog od nas ponaosob, čak do nivoa ishrane koja je isplanirana po našem DNK materijalu!
.
Transparentnost – Ovo je rastući trend koji takođe donosi dodatnu vrednost proizv odu. Ovde se misli na ceo proizv odni proces, od polja do tanjira. Najčešći podaci koje potrošač traži su lista sastojaka i poreklo proizv oda.
.
.
Piše: Marina Živković Marketing Specialist Puratos Srbija, Pekar & Poslastičar Broj 23, avgust/septembar 2019 god.