Ako se snaga jedne kategorije proizvoda meri i time što ga u asortimanu imaju gotovo svi proizvođači, onda je rezani hleb apsolutni rekorder u pekarstvu. Baš kao i na svetskom tržištu, i u Srbiji ova kategorija proizvoda beleži izuzetne rezultate. Njena prednost je u praktičnosti, bogatom asortimanu i sve većoj potražnji među potrošačima koji traže brzo i kvalitetno rešenje za obroke. Ova kategorija, ne samo da se prilagođava savremenim prehrambenim navikama, već i pruža mogućnost dodavanja nutritivnih vrednosti, 44 kao što su proteini i vlakna, čime se dodatno povećava njen značaj na tržištu.
Očekuje se da će u budućnosti rezanim hlebovima nastaviti da raste popularnost, zahvaljujući razvoju inovativnih proizvoda i trajnom fokusu na kvalitet. Pitali smo domaće proizvođače i trgovce šta nude u ovoj kategoriji i koji su im planovi kada je reč o rezanim hlebovima. Saznali smo da neki od njih planiraju da se usmere više na istraživanja i razvoj kako bi stvorili proizvode koji će zadovoljiti potrebe modernih potrošača, istovremeno čuvajući srpske tradicije i običaje. Oni očekuju da će se potrošači sve više opredeljivati za proizvode koji nude praktičnost, svežinu i nutritivne vrednosti, što će dodatno ojačati poziciju ove kategorije na tržištu.
Već isečene kriške hleba nude jednostavnost korišćenja, čineći proizvod idealnim za brze obroke, sendviče ili užine, što je posebno važno u užurbanom životnom tempu. Takođe smo saznali da neki od naših sagovornika računaju na to da rezani hlebovi omogućavaju bolju kontrolu porcija, što privlači potrošače koji vode računa o ishrani ili kalorijskom unosu. Svi naši sagovornici imaju različite motive i planove, ali cilj je isti – da odgovore na potrebe kupaca i ponude im najbolje.
AS Braća Stanković
Kategorija raste, možda postane i primarna
„Rezani hlebovi nastali su kao supstitut za ‘sava’ hleb, koji je proizveden upravo u našem pogonu šezdesetih godina prošlog veka i predstavljao je osnovnu životnu namirnicu iz vremena kada je prosečan broj članova porodice bio gotovo četiri (tačnije 3,96). Danas se taj broj značajno smanjio na prosečnih 2,55 članova po porodici u Srbiji. Promene u radnom vremenu i načinu života dovele su do toga da su porodice sve ređe na okupu, pa nije realno očekivati da se vekna od 500 grama pojede u jednom danu”, kaže Miloš Marković, direktor marketinga kompanije AS Braća Stanković.
Hleb, smatra on, ima poseban kulturološki značaj u srpskom narodu, gde se tradicionalno ne baca, već predstavlja simbol blagostanja i poštovanja. S obzirom na sve ove promene, rezani hlebovi postali su izuzetno praktični. Mogu se koristiti tokom više dana, jer su već isečeni i spakovani, a ambalaža štiti svežinu hleba. „Naši ‘Klas’ rezani hlebovi imaju produžen rok upotrebe do čak šest dana, što dodatno doprinosi njihovoj privlačnosti.
Ovaj oblik hleba ne samo da se uklapa u savremeni način života, već i poštuje srpske običaje i tradiciju, omogućavajući potrošačima da uživaju u kvalitetnom hlebu bez brige o rasipanju i gubitku svežine”, ističe Marković. On objašnjava da su rezani hlebovi povoljni za transport i izlaganje, što ih čini još atraktivnijim. Ova kategorija je brzorastuća, s tendencijom da postane primarna, upravo zbog gore navedenih razloga.
Na taj način, rezani hleb postaje praktično rešenje koje zadovoljava potrebe savremene porodice. Kada je reč o asortimanu, u okviru brenda „Klas”, sa posebnom pažnjom razvijena je SKU struktura rezanih hlebova kako bi zadovoljila raznovrsne ukuse i potrebe potrošača. Nedavno su proizvodi rebrendirani i uvedena je nova ambalaža, čime je popularni brend „Klas” dodatno osvežen i učinjen privlačnijim na tržištu. Kompanija AS Braća Stanković u svom asortimanu ima „sava”, „crni”, „dijet”, „dunavski”, „pola pola”, „mešano ražani”, „italy”, „11 zrna” i „srpski ekstra beli” rezani hleb. Ova raznovrsnost omogućava potrošačima da izaberu hleb koji najbolje odgovara njihovim željama i potrebama.
„Rebrendiranjem smo napravili značajan iskorak u našem nastupu na tržištu, koristeći ambalažu u prepoznatljivoj zlatnoj boji koja ističe naš premijum kvalitet. Artikli se razlikuju po brojevima, gde, na primer, ‘sava’ nosi broj 1 kao prva i jedinstvena ponuda, ‘italy’ nosi broj 3 zbog povezivanja s Italijom, ‘tricolore’ i tri ključna sastojka, dok ‘11 zrna’ nosi broj 11”, objašnjava Marković. Na pitanje da li prate potrebe potrošača i na koji način, on kaže da se posebna pažnja posvećuje promenama u prehrambenim navikama, posebno među mlađom populacijom.
„U brendu ‘Klas’ prilagođavamo našu ponudu, nudeći ne samo klasične hlebove, već i inovativne varijante s različitim vrstama brašna. Takođe istražujemo opcije obogaćivanja proteinima, vlaknima i vitaminima”, navodi on. Iako je proizvođačima obično teško da stignu do trgovačkih polica, kompanija AS Braća Stanković uspela je da uspostavi dobru distribuciju zahvaljujući dugoj tradiciji i prepoznatljivom kvalitetu. „Naši hlebovi su dostupni u širokom spektru maloprodajnih objekata kroz sve prodajne formate. Takođe, rezani hlebovi su popularni i u tenderskim ponudama i javnim nadmetanjima. Kontinuirano radimo na jačanju odnosa s trgovcima, što nam omogućava da naš asortiman redovno bude prisutan na policama i lako dostupan potrošačima”, zaključuju iz ove kompanije.
Identična gramaža
„Unificirali smo celu kategoriju rezanih hlebova na 500 grama kako bismo dodatno pospešili i ubrzali proizvodne procese, uz iskren pristup prema našim potrošačima. Nije nam u interesu da smanjujemo gramažu radi dodavanja kvalitetnijih sirovina, pa su svi naši rezani hlebovi pakovani u identičnoj gramaži od 500 grama, dok specijalne vrste dolaze u pakovanjima od 350 grama”, kažu u ovoj kompaniji.
DON DON
Kupci traže zamenu za tradicionalnu svežu veknu
Trend rasta ove kategorije u kompaniji Don Don objašnjavaju činjenicom da je poslednjih deset godina prisutan pad potrošnje hleba po glavi stanovnika. U skladu s tim, potrošači biraju proizvode koji su zamena za tradicionalnu svežu veknu, a koji imaju duži rok trajanja i mogu se konzumirati više dana. Dodatno, rast ove kategorije podstiču dva faktora: sve veća svest potrošača o smanjenju bacanja hrane i značaj higijenskog aspekta.
„Kao lideri u ovom segmentu, preuzeli smo obavezu da ovu kategoriju konstantno unapređujemo. Danas u našem portfoliju imamo preko 25 artikala. On obuhvata klasične sečene hlebove oblika ‘sava’, različitih tipova brašna i funkcionalnih dodataka, kao i specijalne pakovane hlebove oblika polumeseca s produženim rokom trajanja od 10 dana”, ističu iz marketinga ove kompanije. Na stranim tržištima, proizvođači se prilagođavaju mlađoj populaciji, nudeći sečene hlebove različite debljine kriški, obogaćene proteinima, vlaknima, vitaminima i raznovrsnim vrstama brašna, kako bi se uklopili u moderne prehrambene navike. Na pitanje kako Don Don prati potrebe kupaca, iz kompanije kažu da prate sve trendove i već plasiraju proizvode u skladu s njima, uz poruku da će u tom pravcu nastaviti i ubuduće.
Kvalitet i distribucija na prvom mestu Na pitanje o izazovima dolaska do trgovačkih polica, u kompaniji Don Don ističu da trgovci sve više insistiraju na kvalitetu proizvoda, ali i na sposobnosti proizvođača da ih distribuiraju u sve njihove objekte širom Srbije. „S ponosom ističemo da smo uspeli da opravdamo poverenje trgovaca, tako da su naši proizvodi dostupni na celokupnom tržištu Srbije, od malih, neorganizovanih trgovaca do velikih nacionalnih lanaca. Naša cenovna strategija usklađena je s politikom kvaliteta. Konstantno ulažemo i u promotivne aktivnosti, tokom kojih potrošači mogu kupiti naše proizvode po povoljnijim uslovima. Na ovaj način nagrađujemo naše stalne potrošače i podstičemo one koji još nisu probali naše proizvode da ih kupe i uvere se u kvalitet koji nudimo”, navode iz kompanije.
Raznovrsnost ponude i strateške prednosti Kada je reč o sečenim hlebovima, u kompaniji Don Don koriste gotovo sve vrste brašna – od klasičnog belog, tamnog, preko ražanog i durum, do različitih vrsta integralnog brašna. Hlebove obogaćuju celim zrnima različitih kultura, poput raži, ovsa, lana, susama, prosa i drugih. U ponudi su različite gramaže, u rasponu od 300 do 500 grama. „Smatramo da je strateška prednost ove kategorije u tome što uspešno odgovara na promene potrošačkih trendova, koji se ogledaju u potrebi za praktičnim pakovanjima i proizvodima s dodatnom vrednošću i funkcionalnošću. Očekujemo dalji rast i razvoj ove kategorije kroz isticanje benefita koje svaki proizvod pruža”, zaključuju u kompaniji Don Don.
PONS ČAČAK
Zdraviji zalogaji prilagođeni životnom stila
Popularnost kategorije rezanih hlebova u stalnom je porastu, što predstavlja prirodan odgovor na savremeni način života. Kupci sve više traže praktičnost i jednostavnost, a rezani hleb omogućava upravo to – lakšu pripremu obroka, uštedu vremena i kontrolu porcija. Smatramo da je izbor rezanog hleba pokazatelj promena u navikama potrošača, gde se funkcionalnost, kvalitet i raznolikost sve više vrednuju. Ovaj trend planiramo da pratimo i dalje, razvijajući proizvode koji odgovaraju potrebama kupaca. Za sada, naš širok asortiman proizvoda zadovoljava potrebe svih potrošača – i onih koji preferiraju standardni beli rezani hleb, kao i onih koji žele zdravije zalogaje prilagođene njihovom životnom stilu – objašnjavaju iz kompanije Pons iz Čačka.
Raznovrstan asortiman prilagođen je svačijem ukusu i potrebama. U ponudi imamo standardni beli, tamni i polubeli rezani hleb, ali i mešani ražani hleb te hleb sa 10 vrsta zrna. Takođe, nudimo i specijalne vrste hlebova, poput hleba od heljde, premium ražanog hleba, crnog hleba sa klicama, dijet hleba i aktiv fit hleba. Naravno, u ponudi su i različite vrste tost hlebova, a svaki od njih se pravi prema pažljivo osmišljenim receptima koji spajaju tradiciju i inovaciju, stvarajući savršen sklad ukusa. „Potrošačke potrebe su naš prioritet u poslovanju, pa smo uvek usmereni na praćenje savremenih trendova i preferencija potrošača, posebno one populacije koja sve više ceni praktičnost, zdravlje i raznolikost.
Kao što smo već rekli, naš asortiman hlebova uključuje proizvode koji odgovaraju ovim zahtevima, poput hlebova sa dodatkom proteina, vlakana i različitih vrsta brašna”, objašnjava Jovana Vasilić iz marketinga ove kompanije. U kompaniji Pons veruju da je balans između tradicionalnog i inovativnog osnova za uspeh. Nude klasične proizvode na koje su potrošači navikli, ali i specijalizovane varijante za one koji traže nešto drugačije. Cilj im je da svakom kupcu pruže proizvod koji se uklapa u njegov način života i navike u ishrani. Vasilić naglašava da su kvalitet, širok asortiman i dugogodišnja saradnja sa partnerima doprineli prisustvu proizvoda Pons u velikom broju ključnih trgovinskih lanaca i drugih maloprodajnih objekata širom Srbije. „Kada je u pitanju formiranje cena, trudimo se da budemo konkurentni na tržištu i pristupačni za kupce, ali nam je takođe veoma važno da održavamo visoke standarde kvaliteta naših proizvoda. To često zahteva dodatna ulaganja i povećane troškove proizvodnje. U dogovoru sa supermarketima, često organizujemo akcije kako bismo kupcima omogućili da kupe proizvode visokog kvaliteta po povoljnijim cenama”, objašnjava Vasilić.
U proizvodnji se koriste visokokvalitetna brašna, uključujući pšenično, ražano, speltino, kukuruzno i ovseno, dok su proizvodi dodatno obogaćeni sastojcima poput čia semenki, lana, suncokreta i vitamina. „Od prošle godine, pored dnevno svežih i pakovanih hlebova, proširili smo asortiman ponudom polupečenih, zamrznutih hlebova, koji su veoma popularni u HoReCa i retail kanalima, kao i u našim Le Pons maloprodajama. Kada je reč o pakovanjima i gramaži rezanih hlebova, trudimo se da obezbedimo opcije koje zadovoljavaju različite potrebe. Naši proizvodi dolaze u gramažama od 250 g do 500 g, u praktičnim pakovanjima koja čuvaju svežinu”, poručuju iz kompanije. Zaključuju da je njihov najveći fokus trenutno na daljem razvoju polupečenih zamrznutih hlebova, ćabata i bageta, uz poseban akcenat na raznovrsnosti i kvalitetu proizvoda.
„DELEZ Srbija”
U ponudi 33 vrste sečenog hleba
Kategorija rezanog hleba uživa veliku popularnost među našim kupcima već godinama. To nije iznenađujuće, jer ovaj proizvod nudi izuzetnu praktičnost i spremnost za trenutnu upotrebu. Široka paleta različitih vrsta rezanih hlebova koju nudimo omogućava kupcima da pronađu proizvod koji najbolje odgovara njihovim očekivanjima, što dodatno doprinosi popularnosti ove kategorije, kažu iz kompanije Delez Srbija. Njihova ponuda rezanog hleba je raznovrsna i osmišljena da zadovolji različite ukuse i potrebe kupaca. U asortimanu se, kažu, nalaze proizvodi s dodatnom vrednošću, poput hlebova od raznovrsnih vrsta brašna, hrono hlebova, integralnih i specijalizovanih opcija.
„Ukupno imamo 33 različite vrste sečenog hleba, čime osiguravamo da svaki kupac pronađe proizvod koji mu odgovara. Cene se razlikuju u zavisnosti od sastava i specifičnosti proizvoda. Redovno organizujemo promocije u ovoj kategoriji, pri čemu popusti često dostižu i do 50, omogućavajući kupcima da uživaju u omiljenim proizvodima po još povoljnijim cenama, navode iz ovog trgovinskog lanca. Zahvaljujući produženom roku trajanja, koji varira od nekoliko dana do nekoliko nedelja, proizvođači ne nailaze na značajne izazove u distribuciji proizvoda iz ove kategorije. Oni kažu da kontinuirano inoviraju i unapređuju asortiman, čime olakšavaju plasman proizvoda.
„Kao kompanija, posebnu pažnju posvećujemo održavanju visokog kvaliteta po pristupačnim cenama, dok se na policama u našim objektima mogu pronaći proizvodi koji su pažljivo birani kako bi odgovarali potrebama naših potrošača”, kažu u Delezu. Na pitanje kako kupci reaguju na ove vrste hleba i koje je njihovo objašnjenje zašto ova kategorija raste, u ovoj kompaniji ističu da potrošači izuzetno pozitivno reaguju na rezani hleb, koji se odlikuje praktičnošću, dugim rokom trajanja i spremnošću za trenutnu upotrebu. „Savremeni stil života sve više vrednuje praktična rešenja, zbog čega ova kategorija beleži konstantan rast. Pored toga, redovno uvodimo inovacije i novitete, čime dodatno doprinosimo zadovoljstvu naših kupaca i jačanju poverenja u naše proizvode”, ističu.
Piše: Jelica Antelj, magazin Pekar&Poslastičar broj 54, decembar 2024.