Kad pekar pokrene novu i modernu peć i pred kupce stavi kvalitetna, topla, ravnomerno ispečena peciva tek tada shvati koliko je prethodna oprema bila zrela za promenu
U pekarstvu nije lako odložiti kecelju i temeljno renovirati i prostor i proizvodnju, ali u porodičnoj pekari Ma-Jo su se posle 28 godina rada odlučli upravo na ovaj korak. Iako su pre nekoliko godina renovirali maloprodajni prostor kupci su, kažu u ovoj porodičnoj firmi, zaslužili da se unapredi i kvalitet, a zadrži, pa i proširi asortiman na koji su navikli.
„Sve je počelo od naše želje da staru peć zamenimo novom i uvedemo neke nove standarde, a onda je to pokrenulo i sve ostalo. Shvatili smo da bi trebalo da unapredimo i sisteme u proizvodnji da uvedemo bolju ventilaciju, klimatizaciju i dokažemo da nije tačno da u pekari mora da bude vruće i da miriše na zagorela peciva.
Ne, dokazali smo da to može da bude jedan prijatan ambijent za rad, a što je najvažnije dobili smo proizvode još boljeg kvaliteta, ujednačenog izgleda, boje i ukusa”, priča Marko Dragićević iz ove porodične firme i dodaje da su redovni kupci odmah primetili promenu. U pekari Ma-Jo kažu da je ova investicija važna i zbog zaposlenih koji se sada osećaju mnogo prijatnije na poslu i imaju bolje uslove za rad. Iako je u ovom sektoru poznat problem radne snage, primećuje se da ni pitanje zarade više nije najvažnije, podjednako se gleda i to pod kakvim uslovima se radi ovaj težak posao. Važno je, smatraju naši sagovornici, ostati konkurentan i u tom smislu, jer je danas bitno mnogo toga, od uslova rada, odnosa poslodavca prema zaposlenima, pa do opšte atmosfere u firmi. A toga ne bi trebalo da nedostaje budući da govorimo o proizvodnji i firmi koja se prenosi sa generacije na generaciju i u kojoj svi doprinose da bi bila to što jeste.
„Sada je svima lakše i verujemo da smo doneli razlog za motivaciju, a posle toga možemo da očekujemo i novu vrednost, pre svega bolji kvalitet koji ne sme da se dovodi u pitanje”, kažu u ovoj pekari koja inače ima dve maloprodaje: u naselju Belvil i Tržnom centru u Bloku Adaptacija i renoviranje je trajalo mesec i po dana koliko su kupci morali da čekaju da se vrata ovih maloprodaja opet otvore. Oni kupci koji ne mogu da zaborave da je ovo mesto na kome i dalje mogu da se kupe čuvene piroške, koje su se nekada pravile po dedinom receptu i prodavale na Cvetnom trgu.
Čak i manje preuređivanje donosi rast prodaje
Svaki vlasnik pekare zna koliko je teška borba protiv konkurencije i kako je još teže privući pažnju kupaca. Prvi utisak je najvažniji, ali kada već uđu na vaša vrata, pa onda postanu i stalne mušterije, nikada ih ne bi trebalo potcenjivati. O svemu mora da se misli, od izgleda objekta, nameštaja, šaltera, osoblja, uniformi, usluge. I najmanja promena, na bolje ili lošije promeniće način na koji kupac posmatra pekaru. Ovo su saveti kanadskog poznatog magazina „Bejker žurnal“ koji se poziva na jedno istraživanje u kome je navedeno da se čak i posle manjeg preuređivanja maloprodaje ili proizvodnje može očekivati rast prodaje od dva do šest odsto. To naravno zavisi od veličine pekare, broja kupaca, kvaliteta ili asortimana, ali suština je da promena ne mora da bude komplikovana ili skupa. Važno je kupca staviti na prvo mesto-uvažiti ga, a onda poslužiti kvalitetnim proizvodom, savetuje ovaj magazin.
Piše: Jelica Antelj, magazin Pekar&Poslastičar broj 47, oktobar/novembar 2023.