Adaptacija lokala je posao profesionalaca

Koliko je važno konsultovati stručnjake kada odlučujete da menjate izgled svog lokala ili tek maštate o prostoru za svoj brend, pričamo sa dizajnerkom enterijera i vlasnicom studija „Eho interior” Vladanom Jovanović, čiji je tim zaslužan za novi izgled poslastičarnice „Pelivan”.

Vladanu smo posetili u svetlim, prostranim i delikatno uređenim prostorijama njenog studija. Ženski biro Sve je počelo januara 2020. godine. „Nakon iskustva sticanog u nekoliko biroa odlučila sam da se upustim u samostalne vode. Naporan početak, jedna koleginica i ja, nekoliko manjih projekata za prijatelje, finansijski na rubu isplativog, borba. Paralelno sa arhitekturom, upoznala sam se i sa procesom izvođenja i tako proširila ponudu. Od 2021. sa mnom je Marija Rajić, moja desna i leva ruka, koja i vodi biro kada nisam tu, jer često putujem.” Krenuli su, priča nam dalje Vladana, zdravim razvojem, bez ikakve potpore a zahvaljujući poverenju prvih klijenata, uglavnom mladih bračnih parova. Korona je usporila razvoj, ali uspele su da prevaziđu sve izazove i danas su zadovoljne stabilnim poslovanjem.

Pelivan mog detinjstva „Igrom slučaja, kroz neke poslovne kontakte, konkretno kroz poznanstvo sa glavnim izvođačem radova na adaptaciji Pelivana, sada prijateljem, Slobodanom Ljubojevićem (Gips design), pozvani smo da radimo tu čuvenu poslastičarnicu, koja ima posebno mesto u mom životu. Ja sam završila Muzičku školu „Stevan Mokranjac”, koja je u blizini Pelivana i sa mamom sam godinama, u pauzama između solfeđa i violine, odlazila na padobrance. Neposredno pred Slobin poziv, jedna od koleginica nam je donela taj omiljeni kolač i moj komentar je bio da oni ne znaju šta su padobranci – nisu ih jeli u Pelivanu. Da li to zovemo proviđenjem, ne znam, ali kada mi je ponuđeno da radimo čuveni lokal – sve je stalo i ono što mi je toliko blisko duši postalo je prioritet. Tome treba dodati i da je komunikacija sa Suhaibom od prvom trenutka krenula kao da se oduvek znamo, a danas smo kao brat i sestra. Na prezentaciji mi je vrlo važno bilo da se on i njegov brat Musab zamisle u prostoru koji smo predstavili, da osete atmosferu i emociju. I da, dopalo im se. Dopalo im se toliko da nisu želeli ništa da menjaju.”

Projekat je usvojen u novembru 2023. i uz manje korekcije zbog određenih konstruktivnih elemenata, krenulo se u realizaciju koja je trajala pet meseci. Duh starog u ruhu novog „Želeli smo da stare mušterije ne odbije novi prostor, a da nove privuče. Taj Pelivan koji postoji toliko godina, ta tradicija – to je moralo da ostane, da se vidi. Tek smo naknadno shvatili koliko je odgovornost bila velika. Pelivan je brend, a ovo projekat od nacionalnog značaja i najvažnije je bilo sačuvati njegov duh.” Zato, priča nam dalje Vladana, nisu pratili trendove, već prizvali estetiku francuskih bistroa i italijanskih pastićerija. „Želeli smo toplinu i duh starog grada, narativan prostor koji pokazuje istoriju. To smo postigli između ostalog i popunivši ceo jedan zid slikama, isečcima iz novina, diplomama i portretom osnivača, na centralnom mestu.

Inače, Musab i Suhaib su imali ekstremno različit stav po pitanju estetike i to je trebalo pomiriti. Tako smo došli na ideju da prostor podelimo u dva dela: stari i novi. Vrlo brzo se pokazalo da je odluka dobra, a potvrdile su je same mušterije: prepoznatljiv, prvi deo, koji je svetliji, sa velikim izlogom koji se otvara, najviše koriste njihove stare mušterije i porodični ljudi sa decom, dok su mlađi zauzeli drugi deo, svedeniji i sa notom modernog. Zajednički zahtev bio je da se i mušterije i osoblje osećaju prijatno, u čemu smo izvesno uspeli. Spajanjem dva lokala i proširivanjem kapaciteta uradili smo jako dobru stvar, koja će, nadam se, trajati još 173 godine, ako ne i mnogo mnogo više.” Vladana najavljuje još jedan segment projekta, koji je trenutno u fazi nacrta. „U pitanju je bašta iza lokala, u dvorištu između nekoliko zgrada. Plan je da oko 60% površine uredimo za korišćenje stanarima, a da 40% bude bašta Pelivana – na zadovoljstvo i komšija i posetilaca poslastičarnice.” Profesionalni pristup adaptaciji višestruko se isplati Naša sagovornica dalje tvrdi da je vrlo korisno, zapravo neophodno, za svaku adaptaciju lokala angažovati profesionalca, bez obzira koliki je prostor u pitanju.

„Profesionalac će prvo funkcionalno rešiti prostor, a s druge strane kolorit će prizvati mušterije. Svedoci smo, nažalost, primera koji ne ispunjavaju uslove ni po sanitarnim propisima, a da ne govorim kako vas ne pozivaju da uđete.” Kao primer navodi izbor poda za Pelivan: „Velika frekvencija ljudi podrazumeva prljanje i pod je odabran tako da može lako da se briše i tokom celog radnog vremena deluje čisto, a da odgovara estetici prostora.” Angažovanje profesionalca podrazumeva savete za odabir materijala, rešavanje struje i rasvete, instalacija… Ako u početku i deluje kao velika stavka u budžetu, vrlo brzo bude opravdana. Briga o estetici grada Ovo je tema koja se ne tiče samo vlasnika lokala nego bi morala biti u fokusu gradske uprave, tj. države. „2018. godine radila sam jedan restoran tradicionalne kuhinje za naše ljude u Beču. Tada sam sagledala praksu i zakonsku regulativu koja važi u većini evropskih gradova: ne postoji mogućnost da sami rade prostore. Zakonski ste u obavezi da stručno lice izradi projekat, koji se zatim šalje opštini na odobrenje. Time se čuva estetika grada, ali i bezbednost.” Vladana skreće pažnju da je na projektu Pelivan radilo više inženjera, što elektro što vodovodnih, arhitektonskih, građevinskih – mnogo fazera koji su bili uključeni i koji svojim profesionalnim potpisom garantuju kvalitet onoga što je napravljeno. Primer koji valja poštovati i slediti.

Piše: Jasna Žarković, magazin Pekar&Poslastičar broj 54, decembar 2024.
Foto: Alex Tselekidis

Pogledaj i ostale članke iz kategorije reč stručnjaka