U Beogradu je krajem februara održan 18. Međunarodni sajam hotelsko-ugostiteljske opreme – HOREKA 2023. Na ovom prestižnom sajmu u regionu tradicionalno nastupila je i kompanija IceCom.
IceCom je firma koja radi regionalno i direktno je prisutna u svim zemljama nastalim na teritoriji bivše Jugoslavije, osim u Sloveniji i Makedoniji, gde rade preko posrednika. Na Sajmu su bili deveti put.„Za nas je ovo centralni sajamski događaj u regionu. Godinama unazad, opredelili smo se da samo ovde izlažemo, pa više ne idemo u Budvu, Zagreb, Split… Ovde smo i ovom prilikom imali dobre nove kontakte iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije… Beograd postaje centar regiona i to treba reći”, kaže za Pekar&Poslastičar Vlastimir Ristić, vlasnik brenda IceCom.
IceCom je firma, objašnjava Ristić, koja ima „sve za sladolede”. Na to su posetioci Sajma navikli ali ove godine su došli sa jednim posebnim novitetom. Spremili su starter paket koji sadrži sve što je jednom početniku u poslastičarskom poslu potrebno da otvori svoj prvi đelato šop. „I to sve upakovan u 37.000 evra vrednu opremu vrhunskih italijanskih proizvođača koja se dokazala u radu kroz skoro tri decenije saradnje koju imamo sa njima. Smatramo da je vrlo važno nekoga ko je na početku svoje karijere ili biznisa uputiti u pravom smeru, da ne luta”, kaže Ristić. Ali i uz ovu vrhunsku opremu ide jedno „upozorenje”: ni ona, ističe Ristić, nije za svakog. „Ovo je oprema za one koji hoće da rade. Ako neko ko počinje biznis misli da će da zaposli radnike a on sam neće morati da radi, vara se. Svi mi koji sada imamo firme, pre dvadeset ili trideset godina radili smo u radnji sami ili porodično. Za mladog čoveka koji hoće da radi nema prepreka i uspeh će uslediti”, naglašava Ristić. Pored starter paketa, IceCom ima i drugu opremu i sirovine za savremenu proizvodnju soft sladoleda i đelata.
„Posetioci našeg prostora na Sajmu bili su u prilici da na licu mesta vide kako se pravi sladoled, kako se kuva baza, kako se aromatizuje… ali i šta su neke male tajne, mali detalji u prodaji. Sama vitrina, Englezi to zovu „šoukejs” (showcase), jeste scena na kojoj poslastičar izvodi svoj šou. Primamljiv izlog mora, naravno, da prati kvalitetan proizvod. Prvo provocirate čulo vida, a onda i ukusom izazivate senzaciju kod konzumenta. Tek s tom kombinacijom on će vam ponovo doći”, napominju iz IceCom-a, čijim su majstorima ovom prilikom u izazivanju senzacije kod sajamskih posetilaca novim proizvodima pomogle i kolege koje su došle iz domovine đelata, Italije.
Novi ukusi iz kompanije Giuso Guido
Sajam hotelsko-ugostiteljske opreme ne bi bio potpun da se na njemu pored opreme ne prikazuju i novi trendovi u industriji ali, kada je reč o poslastičarstvu, i novi ukusi. Malo ko to može bolje od italijanske kompanije Giuso Guido iza koje stoji stogodišnja tradicija u pronalaženju savršenih sastojaka za đelato i peciva. Na Sajmu ih je predstavljao Đanluka Manco (Gianluka Manzo). Giuso Guido je na sajam došao sa čak 19 novih ukusa đelata, klasičnim italijanskim kremom, karamel pastom, ponovo kreiranom klasičnom italijanskom tortom, ali i nekim specifičnim ukusima severne Evrope kao što je „olivelo spinozo” (pasji ili vučji trn). „Imamo ponešto za ukus gotovo svakog kupca. Ali imamo i ukus Srbije koji je očarao Evropu na sajmu Sigep u Riminiju. To je jafa, samo što je za tržište Evrope zovemo fiesta. Generalno se tržište okreće tradicionalnim i lokalnim ukusima, naravno u novim varijacijama – napominje Manco. Za saradnju sa kompanijom IceCom kažu da je odlična i da je za njih to primer savršenog partnera. „Počeli smo saradnju sa kompanijom IceCom pre više od deset godina i to sada više nije samo posao već i prijateljstvo. Prošle godine su nam udvostručili prodaju na ovim tržištima, napravili su svoj brend ’fanki čanki’ za koji koriste i naše sastojke, tako da zajedno uvodimo inovacije”, zaključuje naš sagovornik.
Nova oprema je uvek jeftinija
Vlastimir Ristić se osvrnuo i na pitanje upotrebe polovne opreme, koje je postalo problem u nekim oblastima pekarsko-poslastičarskog biznisa. „Ne mislim da je nabavka polovne opreme dobro rešenje. Znam to iz iskustva – počeo sam i sam sa polovnom opremom. Mogu to da razumem kod nekog ko tek počinje i ima mnogo troškova a ograničena sredstva, ali ne i kod onih koji su razvili posao. Ne samo da je to nekorektno prema zaposlenima koji sa tom opremom svakodnevno rade nego korišćenje polovne opreme na duži rok uvek ispadne skuplje nego kada se kupi nova i koristi kako treba.”
ISA: Sa proizvođačem IceCom delimo istu filozofiju
Na štandu IceCom-a upoznali smo Marka Ranokiju (Marco Ranocchia), predstavnika ISA, renomiranog italijanskog proizvođača rashladne opreme sa tradicijom dugom 60 godina. „Sladoled i đelato je naš kor biznis od početka, a kod ovih proizvoda je veoma važan prvi utisak, koji se stiče prilaskom vitrini. Zbog toga smo ovde predstavili našu 3D vitrinu, koja je postala veoma popularna kod kupaca na Balkanu zbog savršene vidljivosti proizvoda sa svih strana”, kaže naš sagovornik. Ranokija ističe da je njegova kompanija veoma posvećena kvalitetu i održivosti, pogotovo po pitanju ekologije i zbog toga, na primer, koriste samo prirodne rashlađivače u svojim vitrinama. Blisko sarađuju sa šefovima u globalnim poslastičarskim lancima Hagen Dasz, Amorino i drugi, kako bi zajednički došli do najboljih rešenja i omogućili potpuno uživanje u poslastičarskim i pekarskim proizvodima. Kvalitet koji sami gaje i s kojim posluju u više od 100 zemalja u svetu prepoznali su i u IceCom-u i otuda dugogodišnja saradnja. „Balkan nam je zanimljiv i primetio sam da ovde kupci obraćaju pažnju na proizvod, na njegov ukus i aromu ali i na način na koji se on prezentuje. Zbog toga sa proizvođačem IceCom sarađujemo već dvadeset godina i to ne samo zato što nam je važan kvalitet, on se podrazumeva, već i puna usluga koju pružaju svojim klijentima”, ističe Ranokija. Za kraj pitali smo čoveka iz zemlje đelata u čemu je tajna dobrog sladoleda u vreme kada svako može da kupi sirovinu za ukus kakav god poželi.„Mislim da je tajna u strasti koju ima onaj ko ga pravi, uz posvećenost i znanje koje unosi u svoj proizvod”, zaključuje Marko Ranokija.
Piše: Georgi Mitev Šantek, magazin Pekar&Poslastičar broj 44, april/maj 2023.