Šta radi konkurencija

Unapredite svoje poslovanje kako biste bili korak ispred, Pratite prodaju, trendove, potrebe potrošača i konkurenciju.

Da li vam se do sada dešavalo da pomislite: „Imamo dobre proizvode, na odličnoj smo lokaciji, ali mislim da bismo mogli više od ovoga“? Jasno je, osnov za dobar pekarski biznis su kvalitetni proizvodi i prometno mesto gde ćete proizvode prodati. Naravno da to nije dovoljno.
Šta ukoliko taj vrhunski proizvod uopšte nije za vaše kupce? Možda su samo format proizvoda, oblik i gramaža pogrešni? Ili ga jednostavno niste dobro izložili? Ili je to proizvod koji je bio po meri kupaca, ali sad više nije. Mnogo je pitanja na koja treba pronaći odgovore na jedan struktuiran način.

Za potpunu kontrolu asortimana u vašoj pekari potrebno je konstantno praćenje. Pratite prodaju, na prvom mestu. Podelite asortiman svoje pekare na kategorije proizvoda i pratite kretanje tih kategorija po mesecima. Ovo je dobar način da uočite strukturu svog portfolija i bolje upoznate šta u vašoj pekari najbolje „ide“ – hleb, lisnato, burek/pite ili obična bela peciva. To će vam ujedno pomoći da svoju ponudu širite u dobrom pravcu i u skladu s potrebama vaših kupaca. Osetite sezonalnost određenih kategorija i samim tim pametnije planirate proizvodnju, a i trenutak kada ćete ubaciti nešto novo iz neke od tih kategorija. Primer: Ako peciva naglo krenu s prodajom u septembru, to je idealno vreme da uvedete još nešto novo od peciva u svoj asortiman;
Reagujete ukoliko uočite određene nepravilnosti u trendovima prodaje. Primer: Naglo je opala prodaja belog hleba jer znate da ste prošle godine u to vreme prodavali 20% više. Što naravno, može da se desi dolaskom konkurencije, otvaranjem nekog trgovinskog objekta sa pristupačnijom ponudom ili iz nekog drugog razloga koji je potrebno da pronađete.

Vrlo je važno da brojke naučite da čitate“, tj. da iz njih donesete određene zaključke. Da znate zbog čega prodaja pada, ali isto tako i zbog čega raste.
Pratite trendove
Današnji potrošač voli da oseti miris starog zanatskog hleba, ali voli da u toj istoj pekari pronađe i nešto novo, modernije u ponudi. Pored tradicionalnih kanala komunikacija, poput štampanih izdanja, evo upravo ovog časopisa koji redovno izveštava o trendovima u pekarstvu, širite svoje znanje kroz posete sajmovima, učešćem na seminarima, takmičenjima, saradnjom sa inostranim kompanijama čiji eksperti mogu da prošire vaša saznanja i donesu novine u vaš posao. Društvene mreže su idealan i brz način da saznate šta je u toku i da ispratite reakcije publike, pratite stranice i sve one kolege koji pomeraju granice ili unose osveženje u pekarsku struku. Painpoilane, Mothersoven, Jordan Miller na Instagramu, Tasty, Chef Club na Fejsbuku samo su neki od njih.

Pratite svoje potrošače
U današnje vreme sve manje je ljudi koji imaju strpljenja da saslušaju drugog. Vaša je obaveza da osluškujete potrebe svojih potrošača, date im priliku da vam se obrate i svojim komentarima unaprede vaš posao. Na kraju krajeva, postojite zbog njih i zahvaljujući njima. Nađite način da sakupljate njihove komentare- tradicionalno kroz knjigu utisaka, zabeleške prodajnog osoblja, ali ne libite se i društvenih mreža, koje su idealan način da okupite one koji uživaju u vašim proizvodima i svim novinama kojima ih možete obradovati.

Pratite konkurekciju
Saznanje o tome šta radi vaš konkurent može vas naučiti mnogo toga, ne samo kako cenovno da pozicionirate svoje proizvode. Bitno je kako izlaže proizvode, šta ima novo u asortimanu, da li su u toku neke promocije i akcije, da li je brendirao, renovirao objekat, napravio Fejsbuk stranu itd. Konkurencija ne mora po pravilu da znači pekara, za trzaje u vašoj prodaji može biti zaslužan i trgovinski objekat sa primamljivom cenom i ponudom hleba ili peciva.

Definitivno, nisu samo proizvod i lokacija ono što definiše kojim će tokom ići vaše poslovanje. Osvrnuli smo se samo na još neke od parametara koje je potrebno uzeti u obzir. U nekim od sledećih izdanja bavićemo se konkretnijim zadacima – na koji način da pratite konkurenciju, kako da pravite kvalitetan sadržaj na društvenim mrežama, kako se formira cena proizvoda na polici itd.

Trendovi: Užina, snack, mini pecivo…
Ako govorimo o trendovima, s obzirom na to da postajemo društvo koje sve više teži ka manjim, a češćim obrocima, posebno u urbanim sredinama uvodimo užine između obroka, tj. takozvane snekove, bilo bi dobro taj trend ispratiti i kroz asortiman proizvoda u vašoj pekari. Prema istraživanju Mintela svega 33% potrošača u Velikoj Britaniji ne gricka ništa između obroka. Zato treba razmišljati o ponudi različitih snek opcija za različito doba dana, odnosno za različite prilike konzumacije – za jutro tj. na putu do posla, između obroka ili za večernju varijantu. Možda je dovoljno prilagoditi format proizvoda i pakovanje snek varijantama – mini proizvodi „za na zalogaj“ mogu biti idealno rešenje koje ide u korak sa novim navikama. Taj trend prate i ponude trgovinskih lanaca u čijem asortimanu je sve više snekova, zbog toga što prehrambena industrija definitivno ide u korak sa potrebama modernog potrošača. Vaša konkurencija je svako ko za 100-150 dinara može priuštiti potrošaču nešto „da pregrize“. Ako se vi ne bavite trendovima, baviće se vaša konkurencija.

magazin Pekar&Poslastičar broj 17, avgust/septembar 2018.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije reč stručnjaka