Kroz podršku i saradnju sa osobama sa invaliditetom, stvorili su dva uspešna brenda
Freestyle Trade je osnovala porodica Manić, kao jednočlano društvo sa ograničenom odgovornošću 1997. godine. Na početku su se bavili trgovinskom delatnošću, da bi u junu 2007. godine promenili delatnost i pokrenuli proizvodnju i distribuciju kolača koju su vodili osnivač i direktor Vera Manić, diplomirani tehnolog, sa svojim suprugom Dejanom Manićem, diplomiranim ekonomistom.
„Osnovna ideja ovog porodičnog posla bila je ta da se napravi mala zanatska proizvodnja visokokvalitetnih i cenom pristupačnih kolača, namenjenih, pre svega, maloprodajnim objektima na teritoriji Beograda“, objašnjava gospođa Manić.
Iste godine, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, u stalan radni odnos primili su dve radnice koje su osobe sa invaliditetom (OSI), sa oštećenjem sluha. Saradnja sa njima je bila izuzetno dobra, tako da su politiku zapošljavanja osoba sa invaliditetom, uglavnom sa oštećenjem sluha, nastavili. Na tržištu su reakcije na proizvode bile veoma pozitivne i mreža kupaca, od STR-ova, preko HoReCa sektora, do lokalnih trgovinskih lanaca je nastavljena. Istovremeno je proširivan asortiman kolača, povećavala se proizvodnja i zapošljavano je još radnika – OSI. Na inicijativu NSZ uspešno je realizovan proces preregistracije i od juna 2012. godine preduzeće posluje kao Preduzece za profesionalnu rehabilitaciju.
Dve godine kasnije, delom iz sopstvenih, ali i uz pomoć sredstava koja su bila pristupačna kroz javne pozive ministarstva, preduzeće je intenzivnim investiranjem uspelo da uvede u svoj proizvodni program proizvodnju smrznutih torti premium kvaliteta. To je predstavljalo veliku promenu u poslovanju, jer da bi smanjili rizik kratkog roka proizvoda, postepeno su počeli da menjaju politiku prodaje, uz akcenat na povećanju proizvodnje smrznutih torti, brend Vera torte, a smanjenju prodaje kolača u marketima. HoReCa sektor je praktično postao tržište za kratkotrajne kolače, a marketi i veliki trgovinski lanci tržište za smrznute torte.
„Uz konstantan rast proizvodnje i prodaje, struktura prodaje se postepeno promenila tako da danas više od 60% prometa ostvarujemo kroz prodaju i distribuciju smrznutih torti u preko 350 maloprodajnih objekata trgovinskih lanaca DIS, Gomex, Podunavlje, VUM širom Srbije. Ukupan broj zaposlenih u 2021/22. godini varira između 19 i 22, od kojih OSI čine 14 do 16 , a zbog konstantnog rasta prodaje imamo gotovo stalnu potrebu za zapošljavanjem novih radnika. Zapošljavanje OSI je otežano zato što mi imamo potrebu za onim radnicima kojima su u velikoj meri očuvane motorne funkcije, a sa druge strane, zbog duha kolektiva koji brižljivo gradimo, nismo u mogućnosti da primamo OSI sa poremećajima u ponašanju“, kaže Vera Manić i dodaje „Misija i cilj preduzeća su razvoj proizvodnih kapaciteta, asortimana i mreže kupaca na odgovoran način prema zaposlenima i samom poslovanju u koje se u proteklih 15 godina neprekidno investira, bez pozajmljenih sredstava. Veoma važan segment u ostvarivanju ovakvog rasta su zaposleni, gde se neprekidno trudimo da u skladu sa ograničenjima koja imaju, adekvatnom organizacijom ali i građenjem timskog duha u kolektivu, postignemo konkurentnost u svakom smislu. Ponosni smo što smo uspeli da nas i kupci (veliki i mali) i dobavljači doživljavaju kao izuzetno odgovorno preduzeće koje svoje obaveze i izvršava pouzdano i tačno, što nam je pomoglo da u uslovima kriza kao sto je kovid ili neka druga finansijska opterećenja oko investiranja mnogo lakše prebrodimo.“
Razvoj brenda Dewa i Mašnica
Od kada se timu Freestyle Trade od 2017. priključio sin, Đorđe Manić,master organizacionih nauka, razvili su nov način poslovanja oslonjen na brendiranje postojećih i razvoj novih proizvoda prepoznatljivog i atraktivnog pakovanja, kao i korišćenje novih kanala prodaje putem interneta. Tako je 2017. godine uveden brend Mašnica, koji je pratilo otvaranje maloprodajnog objekta na Banjici, u Crnotravskoj 13 (Saše Simeunovića 24).„Mašnica ima prilično širok asortiman koji se sastoji uglavnom od rebrendiranih postojećih proizvoda, ali i novih kojima je upotpunjen asortiman za internet prodaju. Poseban iskorak napravili smo 2021. kreiranjem brenda Dewa, bajadere sa različitim ukusima (lešnik, pistać, suva šljiva, ćeten alva, kikiriki i kokos) i sladoleda premium kvaliteta. Na ideju smo došli zbog oduševljenja kupaca bajaderom sa lešnikom, koja je odranije bila u sklopu asortimana naših sitnih kolača.
Dalji pravac usmerili smo ka razvijanju različitih ukusa“, ističe Đorđe Manić. Kao podrška brendu Dewa otvorena je maloprodaja u Dobračinoj 13. S obzirom na premium kvalitet proizvoda i ambalaži, paralelno su razvijali i druge kanale prodaje poput specijalizovanih prodavnica – dućana, vinoteka, mesta koje obilaze turisti i sl. „Pravac daljeg razvoja je pre svega diversifikacija kanala prodaje, kako bi se obezbedila sigurnost plasmana i stabilan rast Preduzeća. U tom smislu razvijamo internet prodaju preko veb-sajtova naših brendova www.masnica. rs i www.dewastore.rs , gde se nalaze detaljne informacije o našim proizvodima. Veb-sajt preduzeća nemamo, jer nam nije bio potreban“, objašnjava Đorđe Manić.
Proizvodnja i distribucija
Od početka proizvodnja se nalazi u Višnjičkoj banji, koja je kroz intenzivno investiranje proširena i opremljena kako bi mogla da odgovori na zahteve tržišta. Deo proizvodnje (sitni kolači, bajadere i sladoledi) 2021. je izmešten u proizvodni deo poslovne jedinice na Banjici. Distribuciju vrše sa tri klimatizovana vozila. Dostavu za krajnje potrošače koji proizvode poručuju u mloprodajnim objektima ili onlajn sprovode svakog radnog dana i subotom. Primenjuju HACCP – Codex alimentarius. „Organzacija rada i distribucije su veliki izazovi, s obzirom na to da imamo dva proizvodna i dva maloprodajna mesta, a distribuciju vršimo u preko 350 maloprodajnih objekata za smrznute torte širom Srbije i sigurno oko 100 prodajnih mesta za kolače u Beogradu“, kaže suosnivač i Verin suprug, Dejan Manić.
Izazovi i benefiti u radu sa osobama sa invaliditetom
Kao preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju, zapošljavaju oko 14-16 osoba sa invaliditetom i između četiri i šest radnika koji nisu OSI. Prema rečima gospodina Dejana Manića, rad sa OSI je kompleksan u više nivoa: „Pre svega, vodimo računa o ograničenjima u radu koje te osobe imaju i pravimo organizaciju tako da ni u jednom trenutku ne dovede u pitanje bezbednost radnika (ograničenja u pogledu nošenja tereta, rasporeda krupnog inventara i sl.) To nameće posebnu organizaciju rada, gde će svaka OSI raditi na delovima procesa, u kojima postiže relativno visoku produktivnost a istovremeno ne ugrožava sopstveno zdravlje. Zbog visoke osetljivosti OSI na ponašanje kolega i nadređenih u radnom okruženju, najefikasniji način rada je da zaposlena OSI doživi okruženje kao tim i sebe kao deo tima. To postižemo tako što sama organizacija nije kruta i ne nameće strogu hijerarhiju, pa je radna atmosfera prilično familijarna, ali sa jasno definisanim zadacima za svaki radni dan. Naša iskustva pokazuju da kada osoba sa invaliditetom shvati da je deo tima, nema nikakve razlike u efikasnosti osim onih koje su određene tipom invaliditeta. Kada su u pitanju ulaganja i poslovanje, kao preduzeće ovog tipa imamo određenu finansijsku podršku koja se odnosi na deo zarada zaposlenih koju smo od samog početka preusmerili na nabavku kvalitetnih i skupih sirovina od renomiranih poznatih i pouzdanih dobavljača, a da politikom relativno niskih prodajnih cena animiramo što širi broj kupaca. To se do sada pokazalo jako uspešnim, naročito u delu smrznutih torti gde nam prodaja svake godine raste, jer se kupci sve više opredeljuju za kvalitet po umerenim cenama.“
U narednom periodu kao najveće izazove vide u zadržavanju svojih radnika, što pokušavaju da ostvare kroz povećavanje zarada saglasno održivim finansijskim mogućnostima, kao i zapošljavanje novih radi povećanja proizvodnje sa postojećim kapacitetima. Posebno je u ovoj fazi izazovno da zadovolje zahteve tržišta, naročito u punoj sezoni krajem godine. Veliki izazov je i poslovanje u uslovima rasta cena kod velikih trgovinskih lanaca kod kojih su rokovi plaćanja predugi za ove inflatorne uslove. Ipak, Manići imaju pozitivan stav i nadaju se da će globalno pogoršanje ekonomske situacije uspeti da prevaziđu. Tokom ove godine zaokruzuju skladišne kapacitete koji će im omoguciti da prošire broj kupaca u smrznutom programu, a intenziviranjem aktivnosti preko društvenih mreža očekuju da već zavidna internet prodaja još više poraste.
Piše: Irina Maksimović, magazin Pekar&Poslastičar broj 40, avgust/septembar 2022.