Retailzoom retail audit: Informacije o prometu hleba i pekarskih proizvoda

Najvažniji kanal vrednosne prodaje za hleb i pekarske proizvode je kanal hipermarketa i supermarketa (više do 300m2).

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata sledeće tipove prodajnih objekata (hipermarkete i supermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2) kioske, paviljone i benzinske pumpe), čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke na osnovu kojih se izrađuju izveštaji dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, koji broji više od 4.100 radnji. Prema raspoloživim podacima EU, pekarski proizvodi imaju veoma zrelo tržište, koje se konsoliduje. Naime, veza između rasta prodaje (prosečno +4,5% u poslednjih nekoliko godina) i pada marže ukazuje da je potrošnja u Zapadnoj Evropi skoro dostigla svoj vrhunac. Dakle, cena sirovina diktira veliki deo tržišta, što bruto marže stavlja pod pritisak. Ukupan trend u poslednjih 5 godina je opadanje marže u svakom delu lanca vrednosti.

Identifikovano je nekoliko trendova, do kovid-19 krize: Moderne pekare rastu na račun tradicionalnih – Potrošnja pekarskih proizvoda je stabilna poslednjih godina, ali se tržišni udeo pomera sa zanatskih pekara prema modernim pekarama (uključujući pekare u maloprodajnim lancima), omogućavajući industrijskim pekarima da rastu (prosečno godišnje rast neto prodaje od 4,5% do 2020). Tržišni udeo zanatskih pekara je opao sa 42% na 37% do početka kovid-19 krize, dok su industrijski pekari tržišni udeo povećali sa 52% na 58% u istom periodu, pružajući moguće objašnjenje za trenutne metrike rasta u zasićenoj industriji. Što je proizvod zdraviji, to je veća stopa rasta – ali ne i profit. Opšte je poznato da se fokus potrošača u EU pomera ka zdravijim alternativama. Ovo zapažanje je podržano kretanjima neto prodaje u poslednjih nekoliko godina u različitim formatima prodavnica. Što se tiče profita, to je obrnuto: bruto marže su znatno veće za kolačiće, kolače i peciva, dok su bruto marže tokom ovih godina najviše pod pritiskom za proizvođače hleba.

Trend automatizacije je najvidljiviji u veoma velikim kompanijama –Automatizacija je važan trend na evropskom tržištu pekara. Ovo se prvenstveno može objasniti činjenicom da je sektor u celini vođen cenama sirovina. Dakle, automatizacija je put napredovanja ka efikasnijem proizvodnom procesu. Podaci podržavaju ovaj trend: rast neto prodaje premašuje rast osoblja. Glavni izazovi pekarske industrije u EU su kako da ostvari rast u profitabilnim segmentima i kako da ostvari dodatnu vrednost sa kojom proizvođač može da komunicira na rastućem tržištu industrijski proizvedenog svežeg hleba.

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće hleba i pekarskih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od marta 2021. do februara 2022. godine, dakle proteklih godinu dana. Ukoliko uporedimo ovaj period sa istim periodom prethodne godine, primetan je rast količinske prodaje kategorije od +3,2%, kao i komadne prodaje od +7,2%. Nešto je veći rast vrednosne prodaje od +13,3%, koji je generisan od rasta cena +10% po jedinici prodaje (kg). U skupu prehrambenih kategorija, kategorija hleba i pekarskih proizvoda povećava svoje vrednosno učešće na 26% kao i u potrošačkim korpama koje RetailZoom prati kroz maloprodajni panel i u poslednjih godinu dana.

Najznačajniji kanal prodaje za hleb i pekarske proizvode kada je u pitanju vrednosna prodaja, jeste kanal hipermarketa i supermarketa kroz koji se proda 48% kategorije, kroz kanal velikih i srednjih radnji se proda 44% kategorije, dok male radnje učestvuju sa 8%. Količinski posmatrano, hiper i supermarketi učestvuju sa 40%, velike i srednje radnje sa 50%, male radnje sa 10%. U poslednjih godinu dana u klasičnoj maloprodaji od marta 2021. do februara 2022.godine, u kategoriji hleba i pekarskih proizvoda, poraslo je vrednosno učešće hleba sa 77% na 80%, dok ostatak prodaje čine pekarski proizvodi (peciva). Primetan je rast hleba (pakovanog i svežeg) od +8% u vrednosnoj prodaji u istom posmatranom periodu.

U isto vreme vrednosna prodaja pekarskih proizvoda (peciva) raste +32% u klasičnoj maloprodaji, a tome doprinose porast cena i proširenje asortimana u ponudi klasičnih trgovaca. Na osnovu Pareto analize, 80% vrednosne prodaje kategorije hleba i pekarskih proizvoda (peciva), dolazi od ukupno 11% pojedinačnih artikala, gde su najdominantniji beli hlebovi (54%), zatim razne vrste integralnih hlebova (31%) i peciva (15%). Među novolansiranim proizvodima u poslednjih godinu dana od marta 2021. do februara 2022. u kategoriji hleba i pekarskih proizvoda (peciva) najdominantnije su burger lepinje, sa 35% ukupne prodajne vrednosti novolansiranih proizvoda.

O RetailZoom:
RETAILZOOM je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u 21 zemlji EMENA regiona. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze sa strane istraživačkih agencija ali i sa strane samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija i cena. RETAILZOOM je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.

Kontakt:
Email: dusan.grujic@ retailzoom.net
Tel: +381 11 414 63 07
Bulevar Milutina Milankovića 27, 11 070 Novi Beograd, Srbija
Web: www.retailzoom.net

magazin Pekar&Poslastičar broj 38, april/maj 2022.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije reč stručnjaka