Kako se jedan stari zanat – izrada kora – može koristiti za promociju zdravog načina života, kako brendiranjem i razvojem proizvoda tako i ličnim primerom življenja zdravog života, saznajemo od Ane Majstorović Arsenoski i Aleksandra Arsenoskog, bračnog para koji stoji iza brenda „Zrno Ra”.
Aleksandar Arsenoski, inženjer pejzažne arhitekture, potomak je starih beogradskih koradžija. Aleksandrov pradeda imao je još od 1930. godine radnju za pravljenje i prodaju kora za pite i gibanice u centru Beograda. Zanatske radnje i proizvodi vremenom su odumirali i Aleksandrov otac je prestao da se bavi ovim poslom, ali tradicija nije ugašena. Zdrava pekara Zrno Ra, otvorena decembra 2019. godine na Palilulskoj pijaci, nastavak je te tradicije, u novom ruhu i sa novim značenjem, kako za život porodice koja je vodi, tako i za mušterije.
Zrno Ra – porodica kao brend
Današnje mušterije, priča nam Ana, uglavnom se informišu a u velikoj meri i kupuju preko društvenih mreža. To je medij koji naši sagovornici najviše koriste da komuniciraju kako se može hraniti zdravo i živeti u zdravom duhu. Na prvom mestu na Instagramu, gde se „slikom i snimkom” može pratiti ovaj bračni par u njihovoj misiji propagiranja zdravog života, kroz mini edukacije na razne teme, od vrsta žitarica do recepata i saveta za samopomoć ciljnim grupama koje imaju zdravstvene probleme.
Ana i Aleksandar su kroz Instagram nalog „zrno_ra_prva_zdrava_pekara” svojim pratiocima otkrivali i kako mali biznis izgleda „iza kulisa”, koliko je teško odvojiti privatno i poslovno: „Trudnoća, otvaranje lokala, zajednički život i rad u kući – mnogo toga se odvijalo u isto vreme i naravno da je bilo stresno. Prolazili smo kroz krize, ali smo i njih delili sa svojim pratiocima, da vide kako nije sve tako sjajno kako se čini u iluziji Instagram života.” Zapravo su radili tzv. kontent marketing pre nego što je postao popularan i oduševili svojim pričama mlađe mušterije, koje su se lako identifikovale sa ovim parom. Brend Zrno Ra postao je mnogo više od priče o pekari. To je sada, kako nam Ana kaže, jedna velika porodica koja deli isti način života. „Naš sin Vukan je omiljeno lice brenda a tu je i moja majka koja radi u lokalu i za koju se mušterije koje ga posećuju najviše vezuju. Ona im izlazi u susret za razne zahteve, prima porudžbine, deli sa njima svakodnevicu.” Sve to doprinosi utisku da je Zrno Ra zajednica ljudi koji vole i žive zdrav život.
„Takav odnos imamo i prema zaposlenima”, priča nam Ana. „Kada smo raspisali konkurs za koradžiju i na Instagramu objavili uslove, jedan od kandidata je komentarisao kako je došao samo da vidi ko su ljudi koji daju duplo veću platu od proseka za to radno mesto. Aca mu je odgovorio da je to pošten odnos troškova i rada koji se ulaže da se jedan proizvod napravi, tj. da na tuđem radu ne žele da zarađuju. Taj je kandidat prihvatio posao i sa nama je već nekoliko godina.” Proizvodnja ove male firme nalazi se u prizemlju porodične kuće u Borči, početkom ove godine uveden je HASAP, a na pitanje o širenju proizvodnje Ana kaže: „Imamo ponude i za saradnju sa većim prodajnim lancima, ali ih odbijamo jer, za sad, ne želimo da rastemo ka nivou korporacije, već da ostanemo u formatu ručno rađenih proizvoda.” Korisnička mreža raširena je, putem dostave, po celoj Srbiji, jer mnogo ljudi koji imaju zdravstvene probleme koriste ove proizvode. Sarađuju i sa restoranima i manjim radnjama u Beogradu i Novom Sadu.
Zašto spelta
Spelta je žitarica koja se ne tretira hemijski. Ima znatno veći procenat proteina, vitamina i minerala od pšenice, kao i niži glikemijski indeks, pa je zato pogodna i za osobe sa dijabetesom. One koji vode računa o liniji raduje to što ih duže drži sitim.
Bez belog brašna, kvasca, šećera i aditiva
Proizvodi Zrna Ra prave se od starih sorti žitarica – spelte, heljde, raži… Tradicionalno a moderno – to je deviza sa kojom je Aleksandar otpočeo ovaj projekat a motiv je bio napraviti tradicionalne proizvode od zdravih sastojaka a na nov način. „Znamo da je teško odreći se bureka, pice, hleba, a nije ni potrebno – ako ti proizvodi postoje u zdravijoj verziji od klasične”, ističu naši domaćini.
Ono po čemu se brend pročuo i što jeste zaštitni znak Zrna Ra su kore za pite i lazanje od speltinog brašna T-630 – Aleksandrov izum. „Širok je dijapazon proizvoda”, kaže nam Ana. „Neke stare proizvode smo unapredili, mnoge nove kreirali. Sećam se kako su nam najavljivali da ćemo morati da spustimo nivo kvaliteta jer ’kad rastete to je neophodno’. Nismo poslušali ’savet’, što naši korisnici odlično prepoznaju. Podizanje cena zbog krize bilo je neminovno, ali i to smo zajedno sa mušterijama prebrodili.” Ana nam dalje priča kako često osluškuje razne ciljne grupe, pa su tako zdravi sendviči, čips ili vanilice nešto što svojoj deci rado daju mame koje je upoznala u parkiću. Valja napomenuti da su Zrno Ra vanilice bez životinjske masti, sa hladno ceđenim uljem, a tu su i sada već čuvene štrudle sa makom, zaslađene malteksom. „Jedan momak je zaprosio devojku Zrno Ra makovnjačom!”
Pored slatkih i slanih pita ili bureka sa nadevom od bukovače, tu su i tortilje, koje su brzo postale hit. Svi proizvodi pakuju se ručno, u brendiranu eko ambalažu. Posebno mesto u asortimanu zauzimaju beskvasni hlebovi. Bogatog ukusa i zanimljivih kombinacija: od leblebija (Leb), heljdinog i brašna belog kukuruza (Gluten Bez), 100% raženi (Čista Raž), kao i 100% speltin, onaj sa velikim procentom semenki (Semenke), kao i tri vrste brašna, a tu je Kiflara od 100% spelte – u obliku kifle. Ako želite da saznate kako dvoje mladih ljudi, zahvaljujući ljubavi, upornosti i veri u svoje sposobnosti ali i kvalitet svog tima i korisničke mreže koju su svojim kvalitetom odgajili, razvijaju jedan brend i vode zdrav život – prošetajte do Palilulske pijace ili ih zapratite na Instagramu. Ima se od njih šta naučiti.
Porodične vrednosti
Radno vreme pekare Zrno Ra na Palilulskoj pijaci je od 08.00 do 16.00. „Želja nam je da nedelju proglasimo neradnom tj. slobodnim danom za porodicu, ali budući da je taj dan kod nas pijačni, za sad ne možemo da priuštimo sebi taj luksuz. S druge strane, bojim se da bi i mušterije negodovale”, iskrena je Ana. Dodaje da su svi u timu Zrna Ra posvećeni pristupu koji podrazumeva zdravu ishranu, edukovani u tom pravcu i direktni učesnici u kreiranju proizvoda. „Želimo da i njima omogućimo taj dan odmora sa porodicom i nadamo se da ćemo vremenom u toj nameri uspeti.”
Piše: Jasna Žarković, magazin Pekar&Poslastičar broj 45, jun/jul 2023.