U poslednjih par godina u Srbiji su pojedine pekare doživele potpune preokrete, počev od proširenja raznovrsnosti proizvoda, deklarisanju hrane, načinu usluge, izgledu prodajnih prostora i sl., pa sve do bitnih stvari koje pekare više ne čine samo prodavnicom za kupovinu doručka, kifle, bureka, jogurta i hleba, već prostorom u kome ćete naći sve na jednom mestu, od ukusnih i svežih proizvoda, raznovrsnih hlebova, gotovih jela, poslastica i lepo uređenih prostora gde može da se pojede odabrani obrok iz pekare, u društvu, a i da održite manji poslovni sastanak.
Kako se trendovi stalno menjaju i dopunjuju u modi, kulturi, auto-industriji, arhitekturi i svim ostalim granama, koje naš život čine lepšim, zdravijim, ekonomičnijim, tako se trendovi menjaju i u pekarstvu. Pored već ustaljenih i primenjenih trendova, stalnog poboljšanja prodaje, stalnog kvaliteta gotovih proizvoda, higijene i usluga na najvišem nivou, kako bi se potrošač vratio opet, a i preporučio baš vašu pekaru drugima, treba da idete u korak s vremenom i poboljšanjem svog poslovanja kroz nove trendove koje će vam povećati prodaju i izdojiti baš vašu pekaru.
Trenutni trendovi u pekarstvu
1 . Proizvodi bez E brojeva ili Clean label
Proizvodi koji u sebi nemaju E brojeve su svakim danom interesantniji potrošačima, od mlađih pa do starijih generacija koje žele da pojedu takav proizvod. Kod nas je već dosta pekara počelo sa primenjivanjem proizvoda bez E brojeva, kako u industrijiskim proizvodnjama tako i u zanatskim pekarama.
Preporuka: Istaknite, ako pravite proizvode bez E brojeva, da su u potpunosti prirodni i da ne sadrže nijedan E broj
2. Proizvodi od celog zrna i sa semenkama
Trend koji će sigurno samo napredovati. U piramidi ishrane žitarice i semenke nisu na prvom mestu, ali ih svi rado koristimo u ishrani, a kad malo više uđemo u istorijska istraživanja vidimo da su žitarice i semenke bile prve namirnice od kojih se čovek prehranio do danas.
Proizvodi napravljeni od celog zrna – integralnog brašna u kombinaciji sa raznim semenkama, potrošaču daju jasnu sliku zdravijeg proizvoda bogatog vlaknima, vitaminima, mineralima i ostalim činiocima koji ove proizvode svrstavaju u zdraviji asortiman.
Preporuka: Dekoracija ovih proizvoda sa semenkama je neizbežna, što više i sa što raznovrsnijim semenkama raspoređenim po površini proizvoda sa lepim narezima sigurno će privući pažnju potrošaču. Isto za dekoraciju možete koristiti brašno za posip, obično ono od kojeg je hleb napravljen.
3. Upotreba kiselih testa
Kisela testa se ubrajaju u najstarija sredstva pomoću kojih se zakiseljavalo i pospešivalo testo prilikom obrade. Proizvodi, uglavnom hlebovi, napravljeni pomoću kiselih testa polako zauzimaju svoju poziciju u pekarama a i kod potrošača je sve češći. Prednosti koje kisela testa donose su prepoznatljiv izgled, miris i ukus proizvoda – hleba, duža svežina proizvoda, a samim tim
i rok upotrebe, moć upijanja vode je veća, testo je lakše i stabilnije za obradu, a i bolje je ako se koristi u indirektnom postupku (danas za sutra); mogu manje da se koriste druge sirovine u zamesu, kao što su aditivi – poboljšivači, kvasci, so.
Preporuka: Naglasite da je proizvod dobijen od kiselog testa, na potpuno prirodan način.
4.„Obrok u hodu”
Sve popularnija namirnica među potrošačima i u pekarama, koja potrošaču daje obrok u hodu ili za poneti, ali može i na kratko da uvuče u ulogu Lorda Džona Montijega (ne kao kockara) koji je na neki način, kako istoričari pišu, kriv za ukusne sendviče. Veći izbor sendviča samoj vitrini i pekari daje posebnu pažnju i šarm. Bitna stvar za sendviče da, pored ukusa, koji se podrazumeva, veoma vaznu ulogu ima i izgled, kako bi privukli pažnju svakom potrošaču. Uredno složeni i kvalitetno pripremljeni sendviči, raznih oblika, boja, mirisa a i sirovinskog sastava što na neki način čine naš „obrok u hodu” jedinstven, kreativan i ukusan. Svaka vrsta sendviča treba da bude jednaka, od istih sirovina napravljena i dekorisana. Raznovrsna paleta boja, koja se nalazi u sendviču, jeste zaslužna za dušu istog!
Preporuka: Sendviče u vitrini namestite tako da potrošaču daju jasnu sliku šta sve ima u njima . Neka budu lepo i pedantno složeni.
Svima prija mali znak pažnje
U prirodi čoveka je da mu prija mali znak pažnje. S vremena na vreme, svojim potrošačima poklonite pre izlaska iz pekare manji poklon-proizvod. Takav znak paznje će vratiti potrosaca u vaš prodajni objekat a i sigurno privući jos mnogo novih potrošača.
Predlog: Proizvodi za poklon-degustaciju mogu biti formi manjih koktel-kolača, vanilica, krekera, kroasana, medenjaka, mafina i sl.
5. Krekeri, brusketi . . .
Ova paleta proizvoda pomaže da se u poslepodnevnim časovima, kada je vitrina već delimično prazna, popuni. Krekeri, brusketi
i slični proizvodi su dobri zbog jednostavne proizvodnje, ne zahtevaju komplikovane tehnološke procese, rok trajanja upakovanim proizvodima je minimum 15 dana, povrat minimalan, kalkulativno su isplativi proizvodi, dobro prihvaćeni od potrošača.
Preporuka: 3-4 tipa krekera, raznih vrsta i oblika upakovanih u PVC ambalažu sa deklaracijom – banderolom.
6. Obrok salate i salate
Do pre nekoliko godina bilo je nezamislivo da se nešto osim pekarskih proizvoda i jogurta prodaje u pekari, ali kroz evoluciju trendova i zdravog načina ishrane u pekarama su se pojavile salate i obrok salate. Salate i obrok salate će u vašu pekaru privući i osobe sa posebnim načinom ishrane. Proizvodi kreativno napravljeni, sveži, u raznim kombinacijama povrća, voća, mesa, sira, sa raznovrsnim prelivima i ostalim dodacima su namenjeni potrošačima koji žele laganije i niskokalorične obroke.
Salate mogu da se kombinuju i uz klasične pekarske proizvode.
Preporuka: Gledajte da vam salate budu svakog dana sveže, bez jakih začina, lepo pripremljene, upakovane u jednostavne i praktične posude. Deo sa salatama držite bliže hladnoj vitrini, odnosno, kod sendviča, gde je temperature oko +4° C.
7. Da li ste za kafu, čaj ili neki napitak od svežeg voća?
U ponudama pekara se sve češće može naći kafa, čaj, prirodno ceđeni sokovi, smutiji i slični napici. Sa nabrojanom ponudom, iza koje stoji kvalitetan proizvod, sa ambalažom koja može da posluži i za nošenje, prihod može da se uveća i do 15 %.
Preporuka: Ako je moguće, aparat za kafu ili sokovnik treba da stoje u vidnom polju potrošača. Kafu, čaj i ostale napitke pravite ispred konzumenta, kako bi i tu stekli poverenje i uverili se u svežinu vašeg proizvoda.
Vaši potrošači su vaš tim
Što su zadovoljniji potrošači, verovatnije je da će pričati o vašim proizvodima sa svojom porodicom i prijateljima. Ljudi veruju u preporuke i verovatno će vam dati šansu; preporuka potrošača je najbolja reklama.
Napravite degustaciju, anketirajte svoje potrošače, uključite ih u stvaranje novih ideja, pažljivo ih slušajte. Takav odnos će poboljšati vezu između vas.
magazin Pekar&Poslastičar broj 18, oktobar/novembar 2018.