Dobar proizvod je tek polovina uspešnog biznisa

Piše Jelica Antelj
Hleb može da se mesi ručno i bez miksera, ali je pitanje da li to neko i dalje radi. Filovi za kolače mogu da se umute žicom, ali poslastičari ipak koriste uređaje. Isto je i sa marketingom. Potrošaču koji je već kupio neki proizvod proizvođač može, kao nekada, u kesu da ubaci flajer, ali ima mogućnost i da plati promociju na društvenim mrežama i brže stigne do novih kupaca. Sve je stvar izbora i cilja. Može li biznis da se počne i opstane bez društvenih mreža i koliko su važni ovi kanali komunikacije, za magazin Pekar i poslastičar govori Milka Negrović, iz kreativne digitalne agencije Homepage.

P&P: Da li prehrambena industrija danas može da se razvija bez društvenih mreža?
Postoje primeri uspešnih poslovanja u industriji koja ne koriste društvene mreže kao kanal komunikacije. Najčešće je reč o lokalima sa tradicijom koji su svoj brend izgradili u vreme kada društvene mreže nisu postojale. Oni su se promovisali i pozicionirali na tržištu kroz druge vidove marketinga. I na kraju, upitno je koliko će zadržati svoju poziciju ukoliko ne koriste nove kanale komunikacije. Stasavaju nove generacije kupaca koje do informacija dolaze, skoro pa isključivo, preko interneta. Ako vas tamo nema, za te kupce kao i da ne postojite. Zbog toga je potrebno pratiti publiku i koristiti sve mogućnosti da se do nje dođe.


P&P: Koliko su društvene mreže važne kada je reč o pekarstvu i poslastičarstvu?
Pekarstvo i poslastičarstvo, kao i restorani, idealna su industrija za društvene mreže. Ne samo da su pogodni za kreiranje sadržaja za društvene mreže, pre svega fotografija, već se u ovoj industriji i publika rado uključuje u promociju lokacija. Spomenuli smo da je publika na društvenim mrežama, pa je jasno da na njima i naše poslovanje mora biti prisutno ukoliko želimo da izgradimo brend i unapredimo poslovanje.

P&P: Šta im konkretno donosi prisustvo na internetu?
Konkretni rezultati aktivnosti na društvenim mrežama su (delimično) merljivi. Deo se vidi iz analitike svake društvene mreže – koliko ljudi je videlo sadržaj koji ste tamo plasirali, kako su reagovali, da li su kliknuli, lajkovali i slično. A deo se kombinuje sa ostalim marketinškim aktivnostima i pojačava sveukupan rezultat. Na kraju, sasvim sigurno, veliki broj kupaca i gostiju, odlaze da probaju nešto što su videli na društvenim mrežama, ali neće baš svaki put ući i reći – hej želim da probam ovaj kolač koji sam videla na Instagramu. Desiće se i takvi primeri, ali mnogo je više onih koji samo dođu jer su nešto videli ili pročitali na internetu, a da mislite da su slučajno ili u prolazu ušli u vaš lokal. Zbog toga i kažem da se deo može izmeriti i videti iz analitike, dok je uticaj koji aktivnosti na društvenim mrežama daleko veći od toga.

P&P: Kako jedna mala firma (pekara) koja tek počinje da radi da iskoristi taj potencijal?
Malom biznisu koji tek započinje rad, potencijal interneta je apsolutno neophodan i u velikoj meri može uticati na opstanak poslovanja. Bez ikakvog preterivanja. Najveća greška koju mali biznisi u startu naprave je neplaniranje budžeta za marketinške aktivnosti. Ovo je stavka koja je neophodna u startu kada planirate troškove u prvih godinu dana poslovanja. Ukoliko ne budete imali marketinških aktivnosti, vrlo je verovatno da nećete doživeti drugu godinu, a sasvim sigurno da nećete imati trajan i stabilan rast. Može da se desi neko čudo, splet okolnosti, ali sasvim sam sigurna da su takvi primeri veoma, veoma retki i na kraju, nećete svoj biznis plan kreirati uzdajući se u čudo.


P&P: Šta je prvi korak?
Angažovanje profesionalnog fotografa. Često se greši na izboru marketinških aktivnosti koje se uglavnom uzimaju bez mnogo razmišljanja. Štedi se na veoma važnim stvarima kakve su recimo fotografisanje proizvoda, a novac se rasipa na manje potrebne poput vizit karti. Aktivnosti se moraju pametno planirati. Dobra fotografija
je osnov. Ljudi treba da vide vaše proizvode u najboljem izdanju, da ih privuku da dođu, da probaju. Takve fotografije može da uradi profesionalni fotograf i apsolutno je preporuka da ga angažujete. Fotografije dalje možete da koristite i za društvene mreže, za sajt, za Gugl, za štampane materijale i sve druge namene. Otvorite nalog na društvenim mrežama, planirajte aktivnosti i plaćene promocije na njima, a moja topla preporuka je da obavezno imate i veb sajt, makar to bila jedna stranica koja će vas profesionalno predstaviti.


P&P: Šta je za sve ovo neophodno?
Na prvom mestu pomoć agencije ili stručnjaka za digitalni marketing. Ne nekoga ko će to raditi usput, jer ćete samo bacati novac bez rezultata, već proverenog stručnjaka koji će dati rezultate. Nemojte gledati da prođete što jeftinije, jer će vas to na kraju koštati skupo. Tu se u praksi i dešava razočaranje – angažujete nekog ko nije stručan, platite ga malo, nemate nikakve rezultate i zaključite da društvene mreže ne rade posao. Rade. I te kako rade, ako znate da ih koristite. Pritom, aktivnosti ne moraju biti intenzivne, ali moraju biti planske, kontinuirane i strateške. Nemojte misliti da su društvene mreže namenjene samo velikim biznisima koji ulažu mnogo. Zapravo su daleko potrebnije malim, koji su na samom početku. Ukoliko nemate budžet za marketing, niste dobro postavili biznis plan. Menjajte. Nema čarobne formule i društvene mreže nisu besplatne, to vreme je davno iza nas.


P&P: Može li dobar proizvod da nađe put do kupca bez marketinga?
Apsolutno ne. To će, uz pomoć marketinga, poći za rukom proizvodu lošijem od vašeg i kupac će svoju potrebu zadovoljiti. Vaš bolji proizvod neće dobiti priliku da bude isproban. Ovo nikako ne znači da kvalitet nije važan, naprotiv. Veoma je važan. Samo što je za početak potrebno da kvalitet dođe do kupca, što se neće desiti ako kupac nije čuo za vas. Kada dođe, onda se dalje koriste druge marketinške taktike koje zadovoljnog kupca pretvaraju u ambasadora koji promoviše vaše proizvode, ali o tome nekom drugom prilikom.


P&P: Koja mreža je dobra za početak?
Prioritet bih ovde zapravo dala platformama poput Google My Business i Tripadvisor-a. Neverovatno su važne. To su platforme na kojima gosti ostavljaju recenzije i preporuke. Često biznisi zaborave na njih, a zapravo su prva stavka na koju treba misliti. Prema pojedinim izvorima, verovatnoća da neko poseti vaš lokal, uvećava se za 70% ukoliko imate detaljan i optimizovan Google My Business nalog. To je vrlo logično, posebno kada su u pitanju turisti ili ljudi u potrazi za nekim proizvodom. Treba vam ketering – idete na Google da istražite opcije, Google izbacuje mesta koja su u vašoj blizini zajedno sa ocenama i recenzijama. Ovim recenzijama se dosta veruje, posebno kad lokal ima par hiljada recenzija i visoku prosečnu ocenu.

P&P: Možemo li reći koja je mreža najvažnija?
Instagram je prioritet u ovoj industriji, ali to nije uvek pravilo. Izbor društvene mreže zavisi od publike koju ciljate. Ako imate pekaru pored škole, svakako razmislite o TikTok-u, a opet ako ste poslastičarnica koja ima klasične torte i kolače (posebno slavske), Facebook će biti dobar izbor. U oba slučaja, preporuka je Instagram kao primarna društvena mreža. Logika izbora se sama nameće – promovišete se tamo gde vam je publika. Instagram je prvi izbor iz više razloga. Najpre zbog toga što je u pitanju prvenstveno vizuelna platforma. Na Instagramu „jedemo očima” pa je ranije spomenut kvalitet fotografija, od velikog značaja. Ova društvena mreža se sve više koristi kao pretraživač, kad nam treba neka usluga ili proizvod. Dalje, na Instagramu postoji obilje formata i alata za promociju. Možete koristiti video, fotografije, tekstove (u opisu i na vizualu), storije, objave sa više fotografija itd. Mogućnosti plaćene promocije su takođe velike, dok je i saradnja sa influenserima na ovoj platformi.

P&P: To je nešto što može da donese veliku vidljivost
Da. Publika na ovoj društvenoj mreži ima veliku moć. Uobičajeno je da gosti slikaju svoju hranu (kolače posebno), pa to postavljaju na svoje naloge uz tagovanje lokacije ili naloga lokala koji su posetili. Publika kada istražuje, čak više gleda sadržaje koje su gosti postavili na instagram kroz tag lokacije, nego one koje plasira biznis sam za sebe. Prosto više veruju gostima, pa nam tu leži i prilika i opasnost. Mislite o tome kada kreirate svoju ponudu i kada odlučujete kako će vaši proizvodi izgledati. Atraktivan kolač neobičnog izgleda vam može doneti mnogo promocije samo kroz fotografije koje će gosti praviti i postavljati na svoje storije na Instagramu.

P&P: Koliko kupci danas na ovaj način biraju proizvod i da li će neko samo zbog dobre slike na mrežama ili nekog video zapisa otići baš u tu pekaru?
Navike kupaca su se promenile i ključno je da to razumemo. Čak i kada nam to ne zvuči logično, važno je da razumemo i prihvatimo da će danas neko posetiti lokal samo zbog toga što je video na Instagramu da je popularan ili je video da ima dobre recenzije. Da, tvrdim da će neko zbog dobre slike ili videa na Instagramu, otići baš na to mesto da proba to što je video. To je uloga i korist koju dobijamo od društvenih mreža. Dalje je na nama da se pobrinemo da očekivanja gosta budu ispunjena. Kod očekivanja ne mislim samo na kvalitet, već na sveukupan doživljaj – na uslugu, ambijent, iskustvo koje je gost doživeo.

Birati nešto autentično
Rekli smo da su fotografije veoma značajne, ali one su samo osnov. One su sadržaj. Dalji koraci treba da budu strateški planirani. Imamo dobre fotografije, šta sa njima, šta sa sadržajem? Da li ćemo ih postaviti sve odjednom, koliko ćemo platiti za promociju da više ljudi vidi te naše fotke. Sve to treba planirati strateški. U najmanju ruku, treba razmisliti o tome gde je publika, šta tu publiku priviači, kako da joj se obratite, pa onda na osnovu toga planirati aktivnosti. Važno je i koje fotografije idu u prvi plan. Ako je to kroasan koji može da se kupi na svakom koraku, ne bih garantovala da će privući publiku. Sem ako ste specijalizovani za kroasane, pa su vam oni najjači adut. U suprotnom, birajte ono što je autentično za vas, šta je to drugačije, novo, atraktivno, po čemu se izdvajate od konkurenata. Preporuka ide i dalje – da napravite nešto u ponudi što će biti mamac za kupce. Nešto novo, ili nešto što provereno ljudi vole, ali prezentovano na drugačiji način. Potreba, ne neka doza smislene atrakcije koja će kupcima skrenuti pažnju na vaš brend i ponudu.

Ne postoji „čarobni kvasac“
U svakom poslu postoje trikovi koji daju instant, ali kratkotrajne rezultate. Za uspeh je potrebno više od toga. Potreban je pouzdan recept, što je u ovom slučaju marketing strategija i potreban je plan kontinuiranih marketing aktivnosti. Na tržištu ćete nailaziti na one koji vam tvrde da postoje trikovi, taktike, da sve to može preko noći, sa malo budžeta i to će biti nešto što želite da čujete. Nažalost nije tako. Marketing je veoma važan segment vašeg poslovanja i ukoliko mu tako ne pristupite, nema tog čarobnog kvasca od koga će vaš biznis da raste kontinuirano i stabilno.

Pogledaj i ostale članke iz kategorije predstavljamo