Pekara u kojoj Nišlije i putnici namernici doručkuju više od 130 godina.
Pekara Branković je 2016. godine na 83. Međunarodnom poljoprivrednom sajmu dobitnik tri zlatne medalje – za burek sa sirom, nišku pogačicu i slatko srce sa vanil kremom. Poslednjih 10 godina redovni su učesnici ovog Sajma, a burek sa sirom je bio dobitnik Zlatne medalje svake godine, dok je 2010. godine poneo titulu Šampiona za kvalitet. Redovni su dobitnici i Povelja za visok kvalitet pekarskih proizvoda. Na niškoj Burekdžijadi osvojili su Zlatnu tepsiju 2011, dok su 2010. godine dobili nagradu za najbolji burek.
Pekara Branković jedna je od onih za koju se sa pravom može reći da ima dugu tradiciju. Kvalitet i majstorske tajne razvijane su preko 130 godina. Pradeda Todor Branković je 1885. godine u prizemlju svoje kuće otvorio mehanu, koja je u to vreme bila kombinacija kafane, pekare i prenoćišta za smeštaj putnika namernika. U asortimanu je imao kuvana jela, hleb, somune, čaije, kifle i, naravno, burek koji se još i tada najviše prodavao. Recepti za burek, čaije i kifle ostali su isti do danas. Generacije
Nišlija smenjivale su se ovde u jutarnjim satima uživajući u bureku sa sirom i mesom, koji je i dalje najprodavaniji proizvod.
Vremenom, asortiman se obogaćivao,proizvodni pogoni su se modernizovali i uporedo se proširivali prodajni kapaciteti. Danas ovu pekaru čini šest pogona i 16 maloprodajnih objekata sa 263 zaposlenih u proizvodnji, maloprodaji i menadžmentu. Proizvodnja je centralizovana i organizovana po proizvodnim pogonima za hleb i belo pecivo, lisnato pecivo, burek i pitice, slatki program i kuhinju. U većim maloprodajnim objektima organizovana je proizvodnja pica i sendviča. Sastojci koji se koriste u najvećoj meri su od domaćih proizvođača, mada imaju saradnju sa stranim renomiranim kompanijama koje posluju na našem tržištu. U ovoj pekari trude se da stručni kadar stalno proširuje svoje znanje, pa kako ističe komercijalni direktor Ivan Nikolić: „Prošle godine zaposleni su imali prilike da posete sajam IBA u Minhenu, SIGEP u Riminiju, kompaniju Martin Braun u Hanoveru. Ove godine u februaru, bili smo gosti Bavarskog ministarstva privrede zahvaljujući Delegaciji nemačke privrede u Srbiji. U Atini smo u maju imali sastanak sa najvećim pekarskim lancima u Grčkoj. Upravo je završen šestomesečni projekat u saradnji sa Evropskom bankom za fond i razvoj. Na taj način pokušavamo da inovacije i trendove prenesemo na poslovanje Pekare Branković.” Kada su zapošljavanje i obuka kadrova u pitanju, u svakom trenutku imaju 10 do 15 otvorenih internih obuka za napredovanje. U proizvodnji početna pozicija je šegrt, nakon toga obukom i unapređenjem dobijaju zvanje kalfe, a potom majstora i majstora I klase. „U stalnom smo kontaktu sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i sa Poreskom upravom iz Niša, tako da smo aktivni učesnici svih nteresantnih programa”, kaže Nikolić.
Asortiman ju u svakom objektu prilagođen potrebama i zahtevima potrošača. Broj proizvoda i izbor asortimana prilagođen je kupcima u okolini u kojoj se nalazi maloprodajni objekat. Ponuda se svakog meseca obogaćuje novim proizvodima ili već postojećim, ali sa novim nadevima i sastojcima. Tako se, recimo, u asortiman peciva uvode i sezonski proizvodi kao što su pecivo sa sremušem ili koprivom, prate se trendovi zdrave ishrane, ali se mese i pikantna peciva, kao i noviteti u slatkom programu.
Najprodavaniji proizvodi su, naravno, pored bureka, oni od lisnatog peciva, niška pogača, francusko pecivo, rolviršla i kukuruzna šapica sa sirom, kao i program bavarskih pica i endviča. Akcije su uglavnom na mesečnom nivou, organizuju se interno ili u saradnji sa partnerima, kao što su Coca-Cola, Imlek i Nestle. Takođe, organizuju se akcije na pojedinačnim i kombinovanim proizvodima pecivojogurt, pica + Coca-Cola i sl. Kako navodi gospodin Nikolić: „Akcije koncipiramo tako da budu uključeni upravo najprodavaniji i najfrekventniji proizvodi”, i dodaje, „imamo veliki rast prodaje akcijskih proizvoda, potrošači odlično reaguju, jer su to proizvodi koje već redovno kupuju, a ovako imaju i dodatni benefit. Činjenica je da sve više potrošača prati akcijske proizvode, jednim delom zbog uštede, trendova, ali i iz psiholoških razloga, odnosno uticaja marketinga.” Kada je uređenje objekata u pitanju, postoji jasno definisan koncept u saradnji sa mladim i perspektivnim arhitektama sa kojima sarađujemo više od 10 godina. Isto važi i za dizajn i marketinške vizuale za koje je isti saradnik zadužen već 15 godina. Pekara Branković je u konstantnom razvoju i proširenju svojih kapaciteta. Kako gospodin Nikolić izjavljuje: „Naredni planovi su proširenje, automatizacija i modernizacija proizvodnje, nakon toga i regionalno širenje.”
Piše: Irina Maksimović, Pekar & Poslastičar Broj 5, avgust/septembar 2016 god.