Rastući trend i mogućnosti
Potrošači sve više traže ukusnu, ali zdravu hranu. Kako to utiče na proizvodnju hleba i koji su najnoviji trendovi koje bi pekare trebalo da isprate?
Stavovi potrošača
Hleb je osnovna namirnica u većini domaćinstava u Velikoj Britaniji, pa nije iznenađujuć podatak da je među najprodavanijim proizvodima u britanskim pekarama. Čak 70 odsto potrošača bar jednom nedeljno jede sveže hleb ili pecivo, a 73% njih naklonjenije je pakovanom hlebu. Ipak, na hleb se ne gleda samo kao na dodatak obrocima, već je to način da se doda ukus, tekstura i hranljivost. Uz porast broja onih koji su tokom lokdauna pekli hlebove kod kuće došlo je i veće poštovanje prema zanatskim pekarama, a to dovodi do velike potražnje za svežim i kvalitetnim pekarskim proizvodima. Apetit za zdrave alternative neprestano raste, pa zato mnogi eksperimentišu sa hlebovima dodajući im interesantne sastojke i ukuse.
Istraživanje je pokazalo da se potrošači mogu podeliti u šest različitih grupa. Najaktivniji su oni iz grupe sveže i zdravo, premda čine svega 6% potrošača. Oni zahtevaju prirodne sastojke i sveže proizvode, uživajući u kiselom testu i u hlebovima sa semenkama. Takođe, vole i slatko, ali da je u skladu sa njihovim načinom ishrane. Sledeća grupa, po važnosti, jesu oni koji se vode ukusom, njih 24%. Za njih je hrana najbitnija stvar u životu. Zdravlje im nije toliko važno koliko ukus i jedinstveno iskustvo, a hleb u njihovom životu igra veliku ulogu i 71% potrošača ga jede svake nedelje, dok čak 31 procenat njih ga konzumira svakodnevno.
Sledeća grupa voli da se počasti, tako da ovih 21 odsto potrošača retko kad jede pekarske proizvode, ali kad odluče da se časte onda vole da to bude ukusno i posebno. Ograničeni broje svega 10 odsto potrošača i, kako ime sugeriše, pekare nisu mnogo bitne u njihovom životu. Za njih su bitni zdravlje i balansirana ishrana, a pekara je tek povremeni užitak. Za to vreme pekarski proizvodi igraju ključnu ulogu u životima 12% potrošača koji pripadaju grupi onih koji su osetljivi na cenu. Šta će jesti i kad će jesti zavisi od cene, pa se zato češće odlučuju za pakovane umesto za sveže proizvode. Više od četvrtine kupaca (26%) skloni su kompromisima – konstantno su na granici toga da jedu sve što vole ili da donose zdrave odluke. Oni vole da probaju nove proizvode i radije će žrtvovati neki drugi deo ishrane kako bi uživali u pekarskim proizvodima.
Specijalni hlebovi
Kada je reč o ukusima koji su trenutno u modi, masline su u velikom porastu (28%). Fenomenalni porast beleže i sir-plus kombinacije (sir sa još nekim sastojkom, na primer – halapenjo). Najpopularniji u sferi specijalnih hlebova jesu oni od kiselog testa (skoro 45%). Zbog tako raznovrsnih stavova prema proizvodima, važno je da ponuda pekare odgovara njenoj ciljnoj potrošačkoj grupi. Reč je o pronalaženju pravih proizvoda i prave poruke koja se njima šalje. Na primer, hleb pečen u radnji će se verovatno svideti onima kojima je zdravlje važno jer je svež i sadrži manje sastojaka od pakovanog hleba. Specijalni hlebovi mogu da privuku dosta potrošača jer nude nove ukuse i tipove – od kiselog testa, preko maslina ili sira… To će se svideti onima koji su u stalnoj potrazi za novitetima (grupa potrošača vođenih ukusom i oni skloni kompromisima). Ponekad je, pak, podjednako važan ukus i to koliko je primamljivo serviran proizvod – tako se privlači pažnja onih kojima je bitan ukus i onih koji vole da se počaste. Ali šta je sa grupama „ograničenih“ i osetljivih na cenu? Obe grupe potrošača neće odbiti pekarske proizvode, ali je veća verovatnoća da će se za njih odlučiti tokom posebnih prilika, pa je zato veoma važno dobro komunicirati sa njima.
Piše: Anđelija Lazić, magazin Pekar&Poslastičar broj 40, avgust/septembar 2022.